Spaningar

Skapa dina filmer efter val av kanal

Som vi vet finns det idag mängder av sätt för varumärken att nå ut till sina målgrupper med rörlig bild. Det skapar fantastiska möjligheter, men också utmaningar. Att göra engagerande rörligt innehåll som sticker ut och är relevant för sin målgrupp är en förutsättning för att lyckas. Att distribuera det i kanalerna där ens målgrupper hänger är också givet. Men det gäller också att skapa film på olika sätt beroende på vem som ska titta och var filmen ska distribueras.

 

niklaswallenberg-kopiaDitt angreppssätt på Youtube kommer inte att fungera på Facebook eller Snapchat. Och vice versa. Olika typ av film fungerar helt enkelt olika bra i olika kanaler.

Det var inte alltför länge sedan man som varumärke gjorde sin film och distribuerade den på webbsidan och/eller Youtube (om det inte handlade om reklam i köpta medier). Och hade man en Facebook-sida bäddade man in Youtube-länken där. Sällan ledde det till någon större framgång.

Sen var vi ju många som insåg att en how to-film på fem minuter eller ett reportage där det dröjde 20 sekunder innan något alls hände i filmen inte var så anpassade för sociala medier. Så vad gjorde vi då? Jo, vi klippte ner våra långa filmer till allt mellan 15 och 60 sekunder, piffade till inledningen och lade några textplattor över så de även funkade utan ljud. Och vips kunde vi bocka av att vi även gjort en ”version för Facebook”. Vi som låg lite före laddade upp filmen direkt i Facebook istället för att länka till Youtube. Och blev belönade av Facebook och fick troligtvis några extra tittare.

Och här någonstans är många faktiskt fortfarande hösten 2016. Man gör en lite längre film för Youtube och en kortare version av samma film för olika sociala medier. Vi som dagligen utvecklar och producerar film på uppdrag av varumärken vet att vi nästan alltid får i uppdrag att klippa en kort-version för Facebook och Instagram också (om nu inte någon av dessa uttryckligen är den primära distributionsplattformen för filmen, vilket blir allt vanligare).

Men räck upp en hand du som presenterat för kund, beställt eller fått en order på att producera 4-5 helt olika filmer på samma ämne eller fråga. En typ av film för extern-webben, en för intranätet, en helt annan för Youtube, en annan för Facebook, Instagram, Snapchat och så vidare.

Det finns aktörer som är experter på att göra film för endast en kanal, titta t ex på hur Buzzyfeed Tasty eller svenska Kit jobbar med rörligt på Facebook. Deras framgång ligger i att de förpackar väldigt mycket information till så kallat ”snackable content” som är attraktivt och engagerande. Filmerna är precis så långa att de behåller tittarens uppmärksamhet och precis så korta att tittaren gärna hänger kvar eller klickar sig vidare och kollar på mer. De är gjorda för att endast visas där. De skulle inte fungera alls lika bra på Youtube där användarbeteenden ser helt annorlunda ut.

Som varumärke behöver man synas i flera kanaler. Däri ligger den stora utmaningen. Inte sällan sätter budgeten käppar i hjulet. Den räcker ofta till en film, kanske två, inte fem. Men varje kanal är helt unik och hur vi tänker kreativt kring hur vi ska berätta vår story och producera vår film spelar en avgörande roll för om vi kommer att lyckas eller inte.

Som producenter av film måste vi både våga och bli bättre på att presentera kanal-unika filmidéer för våra kunder, inte bara en film som klipps om i flera versioner. Som beställare av film bör du redan i briefen speca var distributionen ska äga rum och kräva att du får in olika idéer för varje kanal.

Då kan vi tillsammans skapa ännu mer magi än vi gör idag. Det kanske kommer kosta lite mer, både i rena kronor och i utvecklingstid, men det får vi alla igen mångfalt för effekten kommer bli så väldigt mycket bättre.

Niklas Wallenberg, affärsutvecklare rörlig bild OTW