Spaningar

”Ska vi inte göra nåt socialt också?”

Idag är det nog få kommunikatörer som inte hört (eller själva slängt sig med) uttryck som ”digital first” och ”mobile first”. Vi har insett att vi måste möta kunderna där de befinner sig och att digitalt i de flesta fall måste vara basen. Så är det inte konstigt att verkligheten så ofta blir ”social last?”helena_sjokvist

Vi vet att vår publik väntar sig olika budskap vid olika tillfällen, och vi delar glatt LinkedIn-inlägg som predikar vikten av att anpassa innehållet efter kanal. Men trots detta blir kommunikationen i sociala medier ofta en sista minuten-bearbetning av befintligt innehåll. Först efter veckors planering av kampanjsidor, banners och nyhetsbrev kommer insikten att det kanske är läge att göra något på Facebook eller Twitter också. Och det är då vi lite ogenomtänkt säger saker som: 

  • ”Du kan väl komma in i slutet av mötet och prata lite distribution?”

  • ”Vi kan väl saxa 30 sekunder ur den där filmen vi gjorde till webben och posta på Facebook?”

Problemet med en sådan här inställning är att vi skapar innehåll på fel premisser och egentligen bara bidrar till bruset. Den där stockbilden som funkar så bra på webben, kommer inte kännas lika bra när den dyker upp mellan Facebookvännernas kattklipp och knasiga Vines. Så vad borde vi göra istället? 

Det viktigaste är att vi släpper tanken att innehåll enkelt kan anpassas i efterhand för att passa på sociala medier. Riktigt bra blir det först när vi tänker till från start och utnyttjar de möjligheter som är unika för plattformen. När vi skapar dialog, sänder live-videos och är personliga. När vi tar chansen att experimentera lite med kommunikationen, tryggt medvetna om att en tweet som blir lite fel troligen kommer att vara bortglömd ganska snart. Det är då sociala medier blir kul på riktigt.

Men det här kräver såklart att vi gjort vår hemläxa. Med ett ordentligt insiktsarbete i grunden vet vi vilket innehåll som går hem hos publiken, och kan samtidigt fråga oss vad som egentligen är målet för vår närvaro i sociala medier. Är det att driva trafiken vidare? Eller snarare att få ut vårt budskap på ett så bra sätt som möjligt? Om svaret är det senare, är det hög tid att vi börjar jobba med mer renodlat sociala format som explainers, social videos eller Instant Articles. Och erbjuder läsaren värde där hen faktiskt befinner sig.

För att kunna skapa riktigt bra innehåll för sociala medier måste vi ha lite framförhållning, planera det som kan planeras och redan tidigt tänka i termer av tweets, memes och GIF:ar. Vi behöver kanske inte tänka ”social first” – men nästan.

Helena Sjökvist, Social Media Manager, Sitrus