Spaningar

Content marketing på Facebook – går det?

Senaste tiden har jag diskuterat mycket kring kanalval för content marketing-strategier. En för mig ganska otippad röd tråd i åsikterna hos de jag diskuterat med är att Facebook enbart bör användas för vidare länkning till innehåll i annan kanal som är primär. En person hävdade bestämt att det överhuvudtaget inte är någon idé att jobba med unikt innehåll särskilt framtaget för Facebook. Det är inget snack om att Facebook är en viktig trafikkälla, men om man enbart använder kanalen i det syftet så kommer det snart vara en mindre bra trafikkälla. Facebook besitter dessutom mer potential än så.josephine_ilola

 

Tanken om att jobba med flera olika kanaler i sitt content marketing-arbete är inga konstigheter, tvärtom en förutsättning för att kunna få bästa räckvidden med sitt innehåll. Att därför helt utesluta att jobba med innehåll i en kanal där ens målgrupp faktiskt befinner sig är dumt. För det är så, vad folk än vill tro i jakten på det senaste inom sociala medier, att användandet av Facebook har ökat för varje år sedan IIS (Internetstiftelsen i Sverige) började med mätningarna 2011. Det är inte för intet det ofta slutar med att vi pratar specifikt om Facebook (av alla sociala medier) med våra kunder.

 

Facebook är, liksom alla sociala medier, en kanal för kortfattad kommunikation. Att det måste gå fort, sticka ut och samtidigt vara relevant vet vi redan. Det är just när vi pratar om det här med att man måste hålla sig kort som många anser att formatet inte passar för content marketing. Man tänker att det går emot drömtanken om att företagets kunder sitter med ett kundmagasin och myser 25 minuter i soffan. Att ett sådant moment inte går att nå med kort innehåll i sociala medier. Och det är givetvis sant – få skulle förmodligen ta del av en hel artikel skriven i en Facebook-status.

 

Men, det man som företag istället får är möjligheten till en frekvent kontakt med sin målgrupp. Visst är utmaningen att kommunikationen måste vara lättare och kortare, men fördelarna är att den är tät och regelbunden. Och framför allt att den kan vara så direkt relationsskapande i och med möjligheterna till dialog. Frågan bör därför inte vara om man ska inkludera de sociala medierna i sin content marketing-strategi, utan hur man går tillväga (förutsatt att målgruppen finns där, vilket den med stor sannolikhet gör). Här gäller det att ständigt jobba med att forma innehållet utan att tappa det relevanta och värdefulla, och samtidigt hålla sig så kort som möjlig. Oavsett om det handlar om en bild, text, rörligt eller något annat.

 

I början av året skrev jag ett blogginlägg om att Facebooks förväntade död inte verkade vara i närheten, det känns skönt att kunna upprepa samma sak inför det nya året som väntar. Så istället för att sitta och vänta på dagen då världens största kanal för sociala medier är ett minne blott, så är det hög tid att fundera över vilka delar av sin content-strategi som kan tänkas passa i de format och de förutsättningar som de sociala medierna innebär.

 

Josephine Ilola, Digital redaktör Glory Days