Spaningar

Allt består inte av honung allena

Det knackar försiktigt på ytterdörren. Tystnad. Lite hårdare en gång till. Det skymtar två nyfikna ansikten genom det stora skyltfönstret ut mot gatan.

  • Du eller jag?
  • Du, svarar Lena utan att titta upp från skärmen. Jag gick förra gången.

Sedan byggarbetsplatsen Brunkebergstorg har blivit ett nyöppnat exklusivt torg har trafiken av flanörer ökat markant. Medan stockholmarna, inte minst de som jobbar runt omkring i regeringskvarteren, skyndar förbi, är turisterna desto mer intresserade av oss.

  • Hello! Sorry to bother you, säger den trevliga kvinnan utanför dörren.

Hon och hennes dotter kommer från Kanada och är på en tur i denna lovely city, med ryggsäckar och vandringskängor.

– And my doughter just finished her thesis on bees och bee production. Can we come in and you hear about your honey?

Det var bara en halvtimme sedan en vänlig man med tre generade barn i varierande höjd, på besök från Argentina, stod på tröskeln och ville prata biodling och vilka metoder vi förespråkade.

Jag förklarar att Bee Production är namnet på företaget och att vi gör content marketing. Detta svenska begrepp på engelska är dessvärre inte mycket tydligare för en engelsktalande. Det blir i alla fall någorlunda klart att vi inte producerar honung, att vi äger bikupor på Operans tak för att bin är hotade och viktiga för oss alla. Ibland tar vi det där om Lenas farfar som vann tio-tusenkronorsfrågan om bin, men det blir för krångligt – både av geografiska och generationstekniska skäl.

  • He won the ten–thousand kronors award many years ago…

Desto viktigare är det för oss att förklara för andra; uppdragsgivare, potentiella sådana, konkurrenter och andra i branschen; journalister, pr–folk, reklammakare – vad vi gör och vad vi inte gör, vad content är och vad det inte är.

Vi gör inte reklam och vi gör inte pr. Vi utnyttjar hela vår långa erfarenhet av journalistik och använder de journalistiska verktygen för att göra varumärkeshöjande och lojalitetsskapande produktioner – om det så är kundtidningar i print eller på webb, informationsmaterial, filmer, poddar. Vi gör innehåll att använda vid krishantering – då extra mycket kommunikation krävs. Med riktlinjerna sant, relevant och intressant kommer vi långt. Och med tydlig uppdragsgivare i ryggen är det ingen som behöver grubbla på om det finns en dold agenda eller avsändare. Trovärdighet är ett ledord. Det är content marketing för oss.

I dag tenderar begreppet att bli urvattnat i och med att alla vill, och dessutom säger att de kan, göra content. Då riskerar content att mer och mer sakna den journalistiska grund och trovärdighet sin gör content så effektiv – värden vi håller högt och inte kommer att släppa.

Men det är ibland, när jag hör mig förklara vad vi gör som jag tänker att om man skulle starta en honungsbutik istället.

  • Vad tar ni för honungen där i fönstret?
  • 1 428 kr per burk. Swedish kronor.

Det är alldeles sant – vi har precis räknat ut styckepriset. Det kostar att göra fantastiskt innehåll även det till synes verkar enkelt och självklart.

Eva Brandsma, projektledare och redaktör på Bee Production

Bee Production flyttar efter sommaren från kontoret i gatuplan vid Brunkebergstorg till ett nytt kontor i gatuplan med skyltfönster på Folkungagatan 93. Välkomna förbi och knacka på!