Spaningar

Det är dags att avliva myten

I mitt yrkesverksamma liv har jag hunnit med att arbeta med både content och som journalist. Inom det sistnämnda var jag verksam vid en ytterst branschspecifik publikation. Det slog mig ofta att bolagen jag hade att göra med var minst sagt dåliga på att marknadsföra sig själva. När jag gick över till rollen som content manager har den bilden förstärkts ytterligare.

Joakim-Johansson
Frågan är då varför? En del av svaret är det traditionella, svenska jantetänket. ”Inte ska vi sticka ut”. Det är en kulturfråga som vi helt enkelt får jobba på att förändra. Att våga berätta om duktiga aktörer. En del av svaret, som kanske är ännu mer bekymrande, är en seglivad myt som lyder något i stil med att såväl traditionell marknadsföring som content fungerar dåligt för B2B-bolag. Inget kunde vara mer fel.

Ofta lyder argumenten att det är svårt att nå rätt personer, att det är svårt att få kunden att ta inköpsbeslut eller att ingen har tid att läsa massa content. Myten om att content är irrelevant inom B2B har lett till att många företag i dag helt saknar en contentstrategi, trots den mängd intressanta historier som våra många industri- och tjänsteföretag faktiskt sitter på.

Som content-kreatörer och producenter måste vi jobba smart för att lösa B2B-företagens utmaningar. Vi vet exempelvis att inköpsprocessen i ett bolag oftast är långt mer avancerad än att en enskild inköpschef tar ett beslut. Den personen kommer att påverkas av en rad andra människor i både fikarum och styrelserum. Här kan vi så frön till framtida affärer i flera led inom bolagen.

Genom relevant kommunikation kan vi trycka på de rätta knapparna som snabbar på den tilltänkta kundens beslut. Vi kan tidigt besvara frågorna och farhågorna som i vanliga fall bromsar processen.

Och vi vet att när innehållet är relevant och välproducerat – då tar man sig tid.

Skapar vi content av hög kvalitet och som går i linje med bolagens värderingar och strategi – och om vi dessutom förpackar innehållet på sätt som är nyskapande, engagerande och lättsmält – då kan vi överbevisa seglivade myter.

Om vi tillsammans visar att det är möjligt att med hjälp av content lyfta upp B2B-bolagen, då kommer de återgälda det med att ge oss som kreatörer och producenter ett större förtroende. Tillsammans kan vi hjälpa till att lyfta branscher som i dag ofta lever undanskymt i medieskugga.

Joakim Johansson, Content Manager Borg & Owilli

 

VÅR MEDLEMSBLOGG:
På bloggen Spaningar skriver individer som jobbar på Swedish Contents medlemsföretag om content marketing. Vill du också medverka? Skicka ett mail till info@swedishcontent.se