Spaningar

B2B-företagen och Facebook

Det har nu gått tio år sedan Facebook-febern drabbade Sverige.
Mark Zuckerbergs sociala nätverk som ursprungligen skapades med universitetsstudenter i åtanke öppnades för allmänheten hösten 2006. Tjänsten spreds snabbt över världen och i Sverige kom genombrottet under 2007. I augusti hade hela Mediesverige gått med och bara några månader senare, i november, hade 1 miljon svenskar ett konto på Facebook.kristin_djerf_foto_tobias_ohls

Samma höst började kommunikationsbranschen fundera över hur Facebook skulle kunna användas för marknadsföring. Om människor samlas vill varumärken vara bland dem.

Tio år senare har Facebook 5,7 miljoner svenska användare och antalet växer fortfarande, enligt IIS. I dag är Facebook en självklar del av de flesta konsumentföretags marknadsföringsstrategi. Allt mer innehåll produceras unikt för Facebook och företagen har äntligen förstått vikten av att öronmärka budget till sponsrade inlägg för att få spridning på innehållet.

Bland B2B-företagen har dock hajpen uteblivit.

Appelbergs kunder utgörs till största delen av B2B-företag, många av dem stora industrikoncerner med kunder över hela världen. Trots en genomtänkt contentstrategi för sociala medier med flitigt twittrande och hög aktivitet på LinkedIn finns fortfarande en misstänksamhet mot Facebook. Att det inte är ett yrkesnätverk, att användarna inte använder det i sin yrkesroll eller på arbetstid.

Men yrkesmänniskor är i första hand människor, och de flesta av oss är trots allt samma människor privat som på jobbet. Om det innehåll vi exponeras för är tillräckligt engagerande, uppseendeväckande, snyggt, intressant eller relevant kommer vi vilja ta del av det oavsett vilken roll vi har när vi ser det.

Med över en miljard användare runtom i världen är Facebook en självklar arena för B2B-företagen att nå sin målgrupp på. En enkel jämförelse visar att sju av tio svenskar finns på Facebook, men bara tre av tio på LinkedIn. Med rätt smart strategi kan företagen pricka målgrupper i tätare segment än någonsin förut och bearbeta en ständigt växande skara anhängare.

Och branschmedias larmrapporter om att de yngre målgrupperna lämnar Facebook till förmån för Instagram och Snapchat? Jag skulle säga att det är ett problem för B2C-företagen i första hand. B2B-företagens publik finns fortfarande kvar och visar inga tecken på att lämna. Så tio år efter Facebooks genombrott i Sverige är det dags för B2B-företagen att på allvar flytta in.

Kristin Djerf, projektledare Appelberg 

 

VÅR MEDLEMSBLOGG:
På bloggen Spaningar skriver individer som jobbar på Swedish Contents medlemsföretag om content marketing. Vill du också medverka? Skicka ett mail till info@swedishcontent.se