Spaningar

Vad man kan lära sig från dåliga Blocketannonser

johanbI somras utvecklade jag ett beroende av Blocket. Det blev en del av den dagliga mobilrutinen. Mail, Facebook, Instagram och Blocket. Jag kollade Blocket även om jag inte var på jakt efter något. Det är något fascinerande med vanliga människors annonser. Förmodligen är det reklamaren i mig som går igång och jag tänker mer på hur de försöker sälja sina prylar med text och bild än på vad de egentligen säljer. Men faktum är att det finns mycket att lära av dessa dåliga annonser. För dig och mig är det kanske självklarheter, men inte alltid för våra kunder.

 

Pall_IMG_5485

Språket är A och O

”Kommer jag ha användning för detta när jag blir vuxen?” frågade jag lärarna var och varannan dag i grundskolan. Svaret var givetvis alltid jakande. Men de borde svarat ”Ja, när du spelar TP” och därmed varit närmre sanningen. Men på något automagiskt sätt har innehållet från svensklektionerna satt sig, och nu i någorlunda vuxen ålder noterar jag när månader skrivs med stor bokstav, när det skrivs dem i tid och otid och inte minst rena felstavningar. Och jag är inte ensam om detta. Gemene man stör sig på dåligt användande av språket och det påverkar hur du som avsändare upplevs. Kanske kan ett stort P på fel plats verka oskyldigt, men det kan också sätta stort P för en blivande kund eller något annat.

 

 

soffa upp och ner_IMG_5522 2

En bra bild säger mer än tusen ord.

Men vad säger en dålig bild? Sannolikheten är att den gör mer skada än nytta. Vare sig bilden är rörlig och en del av en video, digital och en del av ett Facebookinlägg eller tryckt och del av ett magasin så måste du hålla en hög lägstanivå på dina bilder. För som Schyffert lärt oss är alla fotografer och mediokert duger därför inte.

 

 

 

 

lampa_IMG_5546Utifrån och in

Oavsett hur eller vad du kommunicerar finns det alltid någon på andra sidan. Var den. Var inte dig själv. Du måste lämna din egen kropp och gå in i mottagaren. Ta på dig hens kläder, lämna hens ungar på förskolan och gå ut med hens sopor. I alla fall om du vill nå fram med din kommunikation. En rubrik som utgår från din verklighet istället för mottagarens verklighet lockar inte till fortsatt läsning.

 

 

 

 

skänk_IMG_5501The message is the message

Och apropå att nå fram. Vad är det du vill ha sagt? Budskapet ägnas ofta allt för lite tid, eller så blir det kört genom en kvarn för att sedan hackas med en dyr Per Moberg-kniv. Det blir både hackat och malet. Om du bara får säga en sak till målgruppen, vad säger du då?

 

 

 

 

 

bäffsoffa_IMG_5424Sök och du skall fynda

I en tid där allt är sökbart gäller det inte bara att skriva tilltalande, säljande och eventuellt med glimten i ögat. Det ska vara optimerat också – för sök. Men framförallt för folk. Använd sunt förnuft; vad söker din målgrupp på vid olika delar i köpresan? Använd de orden och fraserna i ditt innehåll.

 

 

 

soltol_IMG_5082

Ett gott skratt förlänger kundrelationen

Underskatta inte humor. Det är få varumärken som inte kan använda humor i sin kommunikation. Gör det.

Johan Börjesson, byråchef Glory Days Göteborg

 

SWEDISH CONTENTS MEDLEMSBLOGG:
På bloggen Spaningar skriver individer som jobbar på Swedish Contents medlemsföretag om content marketing. Vill du också medverka? Skicka ett mail till info@swedishcontent.se