Spaningar

Digitalt samarbete, samtidens största konstverk och parallella strukturer

Följande är ett utdrag ur en intern Slack-chatt mellan tre medarbetare på Make Your Mark.

 

Carin Roeraade 10.40 AM

Vi ska skriva en spaning för Swedish Content Agencies, vilka trender/fenomen/kanaler tycker ni känns kalla respektive heta?

 

Samir Chahimi 10.41 AM

Ha, enkelt…

Distribution via rörpost och brevduvor känns kallt.

 

Carin Roeraade 10.42 AM

Brevduvor vore ju en riktigt spännande distributionsform. Segla ned utanför köksfönstret med ett meddelande. Onekligen större impact än ett facebookinlägg. Vet dock inte om de på riktigt finns fortfarande? Hur kan vi få tag på brevduvor?

 

Niklas Eriksson 10.47 AM

Nora i Leftovers skaffade brevduvor i sista avsnittet när allt annat hade gått åt skogen. Vet inte vad jag vill få sagt med det. Men dom var fina!

 

Samir Chahimi 10.46 AM

Såg faktiskt brevduvor på semestern i somras. På riktigt. Mäktigt men stört hög kontaktkostnad dock.

Skämt å sido, filterbubblorna som begrepp kommer att bli mer komplext, vi måste addera orden polarisering och parallella strukturer. Även om du tror att du bryter igenom filterbubblan och kommunicerar med någon med helt andra åsikter eller intressen, så lever ni ändå i helt olika parallella digitala världar. MIT analyserade exempelvis miljoner politiskt kopplade tweets från amerikanska valet 2016 och såg två parallella moln som existerade helt frånskilda från varandra, trots att de diskuterade samma frågor.

 

Carin Roeraade 10.54 AM

Förlåt, fastnade i att researcha brevduvor. Det där är superintressant. Filterbubblor 2.0. Frågan blir ju då om marknadsföring kan bygga en bro mellan lägren och göra det som media uppenbarligen misslyckats med. Kan vi lyfta blicken och prata med båda sidor?

 

Niklas Eriksson 10.55 AM

Den som lyckas bäst är då den som konstant vågar hitta nya målgrupper och inte enbart rör sig i en struktur.

 

Samir Chahimi 10.56 AM

Och alltid hitta nya disitributionsvägar för att bryta igenom strukturerna, annars skriker du bara åt samma människor dag ut och dag in. Den som kan bemästra att motverka polariseringen och krocka bubblorna med varandra, det är då magi, och varje marknadsförares heliga graal, uppstår.

 

Carin Roeraade 10.57 AM

Jag har sett exakt den magin. Reddits pixel war. Det var ett digitalt, socialt experiment där Reddit laddade upp en blank canvas och instruktionerna var följande: alla som ville fick fylla i en pixel, var femte minut, i 72 timmar. Det resulterade i att enorma mängder människor samarbetade digitalt för att få upp sina respektive konstverk, flaggor osv.

Här är slutresultatet. Digital konst och socialt experiment i ett.reddit_pixel_wars_final

 

Och en helt magisk snabbspolning av hela experimentet:

https://www.youtube.com/watch?v=XnRCZK3KjUY

 

Niklas Eriksson 11.01 AM

Ja det var galet bra. På så många nivåer. Apropå samarbete och målgrupper så tycker jag vi är helt rätt ute med de kunder där vi arbetar med nytänkande lojalitetsstrategier.

 

Samir Chahimi 10.57 AM

Ja. Har kommit ett par rapporter bara senaste månaderna om att det blir svårare och svårare att behålla kunder över tid och att det bara var runt 35 procent av svenska storföretag (i någon bransch, detaljhandel tror jag) som ens hade en lojalitetsstrategi.

 

Carin Roeraade 10.57 AM

Och då räknas rabattkupong för medlemmar inte som en ”strategi”…

 

Samir Chahimi 10.57 AM

Nä, precis

 

Carin Roeraade 10.57 AM

Ja, vi vet ju hur effektiva och konverterande kundklubbar kan vara när de görs på rätt sätt. Låg tröskel rent konkurrensmässigt, men krävs hög nivå på strategi och utförande.

 

Samir Chahimi 11.30 AM

Skicka in den här chatten till SCA istället. Bokat bord på Kommendören med Maitres om 30 min – the über of bordsbokningar. Hinner ni?

 

Niklas Eriksson 11:33

Yes. Då vill jag prata om AR-appar.

 

Carin Roeraade skriver …

Niklas Eriksson, Carin Roeraade och Samir Shahimi, Make Your Mark

 

SWEDISH CONTENTS MEDLEMSBLOGG:
På bloggen Spaningar skriver individer som jobbar på Swedish Contents medlemsföretag om content marketing. Vill du också medverka? Skicka ett mail till info@swedishcontent.se