Spaningar

Print – elefanten i rummet?

Webben, sociala medier, poddar! I dag är det omöjligt att leva utan den digitala världen som expanderar och förändras i rasande fart. Därför har trenden inom vår contentvärld varit helt inriktad på det digitala. Och då händer det. För det enda vi kan vara helt säkra på är att en trend alltid följs av en mot-trend.

Lena lk 2Mot-trenden till den digitala är logisk. Den är en längtan efter det varaktiga, det taktila som står för kvalitet och trovärdigt.

Jag pratar förstås om print. Och då menar jag kvalitetsfyllda tidningar och magasin med en tydlig avsändare och med innehåll byggt på journalistisk trovärdighet.

Ändå fortsätter contentbranschen att i princip enbart prata digitalt. Varför? Är vi rädda att inte verka hänga med, att missa nästa generation, att inte vara tillräckligt hippa själva? Så rädda att vi inte ens vill nämna det tryckta alternativet.

Nyheter fungerar utmärkt digitalt men magasin läser vi gärna på papper. Senaste mätningen från Orvesto visar att räckvidden för flera specialtidningar går framåt och några rejält framåt. Tydligt är att svenska folket gillar, läser och köper tidningar om de är bra och tillräckligt nischade.

För trenden är tydlig: Kvalitet går före kvantitet, nischat istället för brett och eget material publiceras i egna kanaler. Allt detta kan ett tryckt magasin leva upp till.

Det har allt fler företag snappat upp: De som tidigare haft ett magasin planerar att väcka liv i det igen, företag som tidigare inte prövat på den tryckta kanalen vill sticka ut och själva göra intryck med ett magasin.

Med Reklam nej tack!-skylten på IRL-dörren har en massa skräp istället flytta till digitala medier. Här blir vi överösta med allt från direktreklam och snabba erbjudanden till fejknews och hård propaganda. Det har lett till en oerhörd digital trötthet där alltför många företag och organisationer drunknar i bruset tillsammans med sina kunder.

Vår branschs avståndstagande till print blir än mer obegripligt när vi dessutom, handen på hjärtat, vet att en stor del av många byråers inkomster kommer från just print. Men det är få som erkänner.

Fortsätter vi förneka printmediets kraft riskerar vi att bita oss själva i svansen. Framförallt genom att inte visa hela vår kompetens. Vi gör effektiv och kvalitetsfylld digital content som förhoppningsvis inte försvinner i den digitala sophögen, men en riktig contentbyrå har också en lång tradition av att göra den bästa tryckta content som finns (naturligtvis uppbackat, kompletterat och inkorpererat i digitala kanaler).

Därför är det dags för vår bransch att på allvar prata om elefanten i rummet – det tryckta mediet.

Lena Loheim Kangevik, vd, Bee Production

SWEDISH CONTENTS MEDLEMSBLOGG:
På bloggen Spaningar skriver individer som jobbar på Swedish Contents medlemsföretag om content marketing. Vill du också medverka? Skicka ett mail till info@swedishcontent.se