Spaningar

Därför är journalister så bra på content marketing

Att kunna hitta det stora i det lilla. Den förmågan är en av anledningarna till att journalister blir så bra Content managers.


“Vad är grejen???”

Lovisa Olai, Content manager på Borg & Owilli

Lovisa Olai, Content manager på Borg & Owilli

De orden var uppsatta, nästan tapetserade, på vår redaktion under journalistutbildningen. Våra lärare präntade in dem i oss dagligen.

Vad är grejen? Vad är grejen? Vad är grejen?

Ganska tröttsamt i början, men till slut satte det sig. I dag är jag glad för det.

Jag arbetar inte längre med journalistik, utan med content. Men detta tankesätt är ovärderligt även som Content manager. Speciellt viktigt är det inom B2B och helt avgörande när det gäller industrisektorn som jag, och mina kollegor, främst arbetar med.

Hur gör man en text om kullager intressant? Varför är IR-teknologi så roligt? Vad är egentligen grejen med molnbaserad positioneringsteknik inom industritillverkning?

Att lyckas med skapa intresse handlar om balans. Det får varken bli för tekniskt eller för simpelt. Det gäller helt enkelt att hitta “grejen”, vare sig det är företagets historia, idéerna bakom eller hur den där positioneringstekniken fungerar. Det är en utmaning, men det är också det som gör mitt arbete så roligt.

Här skiljer sig också content från traditionell reklam. Eftersom content marketing går ut på att frivilligt ta till sig innehållet, till skillnad från reklamens mer påträngande natur, behöver content ha ett högre läsvärde. För att kunna skapa längre varumärkesrelationer och få mer trogna kunder krävs alltså ett journalistiskt mindset.

 
I en rapport från Språkrådet från 2017 konstaterades även att det professionella skrivandet är en av yrkeslivets allra mest komplexa arbetsuppgifter. Det kräver, förutom grundläggande kunskap om meningsbyggnad och grammatik, både retorisk kompetens och kunskap om mottagaren och texters tonalitet på arbetsplatsen. Allt detta behöver en kvalificerad skribent ha i huvudet medan hen skriver.

Det handlar alltså om mer än att bara sätta ihop bokstäver till ord och ord till meningar.

Och, visst. Man behöver verkligen inte vara journalist för att vara bra på att skriva eller för att veta vad som är “grejen”. Men, jag tror att det är fler än jag som fått det där om “grejen” inpräntat i en, och just därför blir också journalister riktigt bra Content managers.

Lovisa Olai, Content manager på Borg & Owilli