Content marketing då och nu

Företag har i alla tider berättat historier för att stärka varumärket och kundrelationerna. Här är några fantastiska exempel.

1895: John Deere – The Furrow – en tidning riktad till bönder i syfte att göra arbetet mer lönsamt för dem. Idag trycks tidningen i 1,5 miljoner exemplar och distribueras  i 40 länder på tolv olika språk.

1900: Michelinguiden – 400-sidig informationsguide om underhåll av bilar och tips om resor och restauranger.

1904: Jell-O – Klassiska Recept –  gratis kokbok som gavs ut av företaget. Den gjorde desserten känd och och ökade företagets inkomst med 1 miljon dollar – år 1906!

1966:  Pan American – World Airways – pionjärer vad gäller content marketing i modern tid. Ett ombordmagasin som gav kunderna ett nytt sätt att ta del av information under flygresan.

1987: LEGO:  Brick Kicks Magazine lanseras.

2005: LiveVault’s John Cleese Video Goes Viral: IT-chefer är målgruppen och på några få månader har videorna med John Cleese i huvudrollen fått över 250 000 nedladdningar (detta var före YouTube).

2008: P&G – Being Girl: Procter & Gambles sajt för tonårstjejer visar sig vara fyra gånger så effektiv som traditionell annonsering, enligt Forrester.

2011: Coca-Cola – Content 2020: Coca-Cola lanserar sin contentstrategi ”from creative excellence to content excellence”.

 

2013: David Fincher – House of cards  – tv-serie som släpptes 2013 med bland andra Robin Wright och Kevin Spacey. Samtliga eposioder från den första säsongen släpptes direkt på Netflix, vilket gjorde att företaget blev känt världen över.