Verksamhet

Fakta om Swedish Content Agencies
Swedish Content Agencies är branschorganisationen för företag som arbetar med content marketing. Organisationen har idag 30 medlemmar. Medlemmarna producerar webbplatser, redaktionella appar, video, poddar, kundtidningar, medlemstidningar, personaltidningar, nyhetsbrev, uppdragsböcker, årsredovisningar med mera.

Vi förhandlar och för din talan
Swedish Content Agencies är språkrör och företräder sina medlemmar i frågor gentemot kommunikationsköparna, övriga reklam- och mediebranschen, myndigheter, regering och riksdag. Vi tar fram avtalsmallar, rekommendationer och checklistor för våra medlemmar.

Vi undersöker
Swedish Content Agencies initierar undersökningar om branschen.  Medlemmars omsättning mäts idag kontinuerligt av Institutet för Reklam- och Mediestatistik, (IRM).

Vi informerar
Swedish Content Agencies informerar sina medlemmar kontinuerligt om aktuella frågor och belyser vad som händer i content marketing-branschen – både i Sverige och internationellt.

Vi samarbetar
Vi samarbetar med andra branschaktörer såsom Sveriges Annonsörer och Sveriges Tidskrifter. Swedish Content Agencies är medlem i ICMF, International Content Marketing Forum.

Vi utbildar
Branschorganisationen utbildar sina medlemmar via seminarier och olika träffar. Vi anordnar även medlemsresor skräddarsydda för organisationens medlemmar, senast till New York.

Aktiviteter
Swedish Content Agencies arrangerar varje år tävlingen Swedish Content Awards (tidigare Guldbladet) som kommit att bli det mest prestigefyllda priset i Sverige när det gäller content marketing. Swedish Content Agencies arrangerar också kontinuerligt frukostseminarier och informationsträffar för sina medlemmar.