Så maxar du vinstchansen i Swedish Content Awards

22 mars 2018 |

Vill du imponera på årets jury i Swedish Content Awards? Då ska du vara noga med att bevisa kundnyttan! Det säger årets juryordförande, Mats Rönne.

 

Mats Rönne, juryordförande för Swedish Content Awards, tipsar tävlande att ta content-effekten på allvar.

Mats Rönne, juryordförande för Swedish Content Awards, tipsar tävlande att ta content-effekten på allvar.

Mats Rönne är senior marknadsstrateg med lång erfarenhet av kommunikations- och reklambranschen, och av dess tävlingar. Mats var själv med och startade reklamtävlingen 100-wattaren 1990. I år är det andra året han är med i juryn för Swedish Content Awards, nu som juryns ordförande. Den 9 mars förhandstipsade han tävlingssugna om hur de maxar chansen att vinna. Klart är att kundens perspektiv är viktigt.

– Det många bidrag missade på förra året var effekt! Flera deltagare är bra på att visa spridning, hur många som nåtts av en content marketing- insats, men vi i juryn är mer intresserade av effekten. Så ta reda på vilken nytta du skapar för uppdragsgivaren. Berätta på vilket sätt varumärket stärktes eller hur lönsamheten ökade, samt hur detta mättes, säger Mats Rönne.

 

Enligt Mats Rönne är just lönsamhet och effekt något som content marketing-branschen är betjänt av att fundera på överlag. Jämför han med den traditionella reklambranschen så är den typen av mätningar standard sedan länge. Content-branschen brukar vara mer fokuserade på spridning.

– Kanske har det att göra med att många inom content marketing kommer från journalisthållet från början. Där finns det nog en större ovana av att tänka på kundens ekonomiska effekt. Läsning, tittande eller observationsvärde är viktigare, säger Mats Rönne.

Naturligtvis, säger han, finns det dock fall där effekten ännu inte kunnat mätas av olika anledningar. I de fallen tipsar Mats Rönne om att de tävlade bör skriva ut detta också. Det är bättre att juryn får veta att en mätning ska göras i framtiden, än att det inte står något alls.

 

En annan sak han tycker att tävlande ska lägga tid på är att presentera den röda tråden. Det måste vara lätt för juryn att följa kampanjen från start till mål.

– Vi vill veta hur uppdraget såg ut, vilken som är målgruppen, vilka mätbara mål projektet hade, vilken lösning som gjordes samt hur resultatet blev. Lägger man dessutom tid på en kort hisspitch som lyfter det viktigaste, då blir vi riktigt glada, säger Mats Rönne.

Själva presentationen av bidragen är valfri och kan ske med text. På senare år har dock fler och fler deltagande byråer skickat in case-filmer. Det, tycker Mats Rönne är en utmärkt idé.

– Det hjälper oss i juryn ännu mer. Det behöver inte vara en proffsfilm alls, utan det kan räcka med en till två minuter mobilfilm som klipps ihop. Det viktiga är att filmen hjälper juryn att förstå innehållet i caset – utmaningen, målgrupperna, strategin, implementeringen och resultatet.
Anmälningstiden till Swedish Content Awards går ut 26 mars. I april vidtar juryarbetet och i början av maj presenteras de nominerade bidragen. Vinnarna utses sedan vid prisgalan på Berns salonger 30 maj.

Tävla här!