Content marketing kan lyckas nå reklamhatande svenskar

16 augusti 2018 |

Varannan svensk är negativ till reklam, visar en färsk undersökning från Sveriges Annonsörer. Men god content marketing uppskattas ofta.

– Trenden vi kan se är en sluttande negativ utveckling för reklam i kanaler som är oss nära och där vi inte är bekväma med reklam, som i mail, appar, prerolls. Däremot är acceptansen högre i kanaler och på sätt som inte uppfattas släpigt eller reklamigt. Därför borde content marketing funka bra, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Finessen med content marketing jämfört med traditionell reklam är att content marketing utgår från berättelsen. Content Marketing har utvecklats från det redaktionella, journalistiska, berättandets principer. Samma förhållningssätt gäller därför: det som berättas ska vara sant, intressant och relevant. Men det ska dessutom vara transparent. Precis som inom journalistik, är det viktigt att ange källan, som i marknadsföringens fall även omfattar annonsören.

Sveriges Annonsörer har sedan 2005 frågat svenskarna om deras inställning till reklam. I den senaste riktigt stora undersökningen från 2016, Kluvna Känslor 2.0, syntes tydligt att svenskarna redan då började bli rejält reklamtrötta. Men också att acceptansen var större för reklam med underhållande och relevanta budskap. Exempelvis tyckte många fortfarande om klassiska content marketing-produkter som kundtidningar och tidskrifter.

I den nya undersökningen från Sveriges Annonsörer syns tendensen att de som är mycket negativa till reklam ökar. Från 12 procent 2014 till 19 procent 2018. Det är ett budskap svenska marknadsförare bör ta på allvar tycker Tero Marjamäki.

– Som bransch måste vi ta till oss kritiken och göra ännu bättre reklam, och nå folk på ett sätt som inte stör, utan faktiskt bidrar till ett mervärde.

Fakta:
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Läs mer här.

 

Varannan svensk är negativ till reklam. Källa: Sveriges Annonsörer.