Att vara schysst – affärsmål för Oh My:s nya vd

30 augusti 2018 |

Sara Thun Arodén är sedan mitten av augusti ny vd på snabbväxande Oh My. Nu satsar hon och kollegorna på att skapa Sveriges Schysstaste Byrå.

Du går från Byråchef till vd – vad blir den största förändringen för kunder och personal?

– Jag tror inte att skillnaden blir särskilt dramatisk. Tidigare vd:n och medgrundaren Niclas Wikström är kvar i bolaget och lika engagerad som alltid, bara med nytt tydligt fokus på sälj och affärsutveckling. Jag kommer att fortsätta vår offensiva satsning på att bli Sveriges schysstaste arbetsgivare i branschen. Att vara schysst är framtiden. Ingen vill jobba med eller på en byrå som inte tar hälsa på allvar.

Sveriges schysstaste byrå alltså? På vilket sätt jobbar ni för att bli det?

– Vi ger våra medarbetare betalt för att gå promenader på arbetstid. Istället för ett traditionellt friskvårdsbidrag får medarbetarna ett extra tillskott på lönen varje gång de tränar. Det är bara några exempel. Med insikten att stress och utmattning är ett samhällsproblem som ökar och en av de vanligaste orsakerna till att människor sjukskrivs i byråbranschen tror jag att vårt mål att vara Sveriges schysstaste arbetsgivare gör oss både till en attraktiv arbetsgivare för talanger och för kunder. För när medarbetare mår bra skapar vi vassare leveranser. Det förstår kunderna. Nu under hösten kommer vi att lansera en riktigt ohmy:ig satsning på rekrytering. Ett nytt sätt att rekrytera som vi hoppas leder till att vi lockar till oss ännu fler duktiga medarbetare och ökar mångfalden.

 Vad blir det kommande årets största utmaning för er på Oh My?

– Oh My växer och har bland annat startat upp i Norge det här året. Det är otroligt kul. En utmaning när vi som bolag växer är att behålla vår ohmy:iga kultur. Den resan har vi påbörjat sedan några år tillbaka men är något vi kommer jobba med även framåt.  Förutom att förvalta vår kultur tittar vi alltid på sätt att utveckla vår affärsmodell. Hur vi tydligare ska kunna ta betalt för värde snarare än nedlagd tid är till exempel en spännande fråga.

Content marketing på Oh My, hur ser det ut när det är som bäst?

– Det som gör Oh My unikt är att alla som jobbar här har en grund i ett hantverk, oavsett om du är strateg, kreatör eller VD så kan vi hantverket. Jag är själv skribent i grunden. Vi tror att det skapar en större förståelse för varandra och projekten. Vi har helt enkelt hjärtat i produktionen och det är där vi är starkast, när vi med hela vår fullservicekompetens får ’göra’ och se resultat. Vi tror att dagarna när byråer ska börja med att rita ut en stor varumärkesstrategi det första man gör är förbi. Vi tror på att sätta ut långsiktiga mål och sen skrida till handling. Lära oss av de insatser vi gör och låta det forma varumärket och dess strategi.

Oh My finns på flera platser i landet – hur gör du för att vara en närvarande chef?

–Det är absolut en utmaning. Som tur är finns det teknik som kan lösa utmaningen till en viss grad. Men det riktiga mötet ska inte underskattas, så jag ska kommer att åka runt till kontoren oftare än tidigare. Och vi har också byråchefer och teamansvariga på plats som är ännu viktigare för att skapa en schysst arbetsplats.

Kort trendspaning – hur tror du content marketing-branschen förändras de närmsta två åren?

– Jag tror det blir allt viktigare för alla medarbetare på en byrå att ha förståelse för sina kunders affär och hänga med i utvecklingen inom samhällsekonomi och beteendeekonomi, dvs hur individer fattar ekonomiska beslut. Om en designer till exempel börjar sitt kreativa arbete med att fråga sig ”hur kan jag hjälpa kunden öka sin affär?” snarare än ”hur kan jag göra en snygg design” kommer vi att skapa värde för kunder som ingen AI-robot kan matcha.

– Just framstegen kring AI är också spännande område att följa. Bland annat kopplat till hur vi människor kommer att fatta triviala beslut i vardagen inom kort, eller vad det verkar, snarare inte kommer att fatta några beslut alls. Det händar mycket inom det området som det gäller att hålla koll på.

 

Om Oh My

Finns i: Stockholm, Piteå, Halmstad och Oslo.
Omsättning: 84 miljoner 2017.
Antal anställda: 90.
Kontakt: ohmy.se