Nora Henriksson ny filmchef på Appelberg

6 september 2018 |

Nu är det klart att Nora Henriksson blir Appelbergs nya filmchef. Hon efterträder Elin Sahlström, som i somras tog över som vd på byrån.

Filmavdelningen på Appelberg har blivit en riktig framgångssaga. Den är Appelbergs snabbast växande verksamhet och har på några få år växt till att utgöra 30 procent av omsättningen. Allt under ledning av tidigare filmchef, numera vd, Elin Sahlström. Nora Henriksson ser med förväntan på att utveckla och utöka verksamheten, och omsättningen.

– Vi kan berätta historier på så många sätt, och med så många dimensioner på vår filmavdelning. Och film som kommunikationsmedel bara fortsätter att växa,  så där har jag en viktig uppgift i att utveckla arbetet med våra nuvarande kunder, och även nya. Inte minst för att ta vara på all kreativitet och kompetens  som finns inhouse hos oss, säger hon

Nora Henriksson har arbetat på Appelberg sedan årsskiftet och kommer närmast från en tjänst som projektledare filmavdelningen. Hon har en bakgrund som sportjournalist och programledare på TV4 och Canal Plus (nuvarande C More), samt från produktionsbolaget Nordisk FilmTV, som redaktör för program som Konstnärsdrömmen, Fuskbyggarna och Ebbots Ark, på Aftonbladets contentavdelning Partner studio och Aftonbladet TV.

På Appelberg vill Nora Henriksson nu jobba vidare med den kreativitet som byggt upp bland de 14 medarbetarna på filmavdelningen.

–  Jag vill fortsätta att tillsammans hitta olika brytpunkter mellan till exempel en mer dokumentär tonalitet och reklam. Journalistiskt berättande och sådant som mer förmedlar en stark känsla, säger hon.

Dessutom vill hon fokusera än mer på effekten av den rörliga content marketing som skapas på företaget.

– Jag är väldigt intresserad av en viss typ av siffror. Vi gjorde en serie för Scania i somras, Legends of long haulage, som setts av över 3,5 miljoner personer. Och när det kommer till just mätning och uppföljning så ser jag det också som en viktig uppgift, i min nya roll, att följa utvecklingen nära. För att också optimera utväxlingen för våra kunder.