Ny Medlem: Group M contentsatsar i Sverige

12 september 2018 |

Group M har 32 000 anställda världen över, varav 300 i Sverige. Nu storsatsar de på content marketing i Sverige och Norden. Allt under ledning av Dan Lindgren, content lead på Group M.

Mediebyrågruppen Group M omsätter nära 114 miljarder dollar globalt och är därmed världen största medieköpare. När de nu växer i Sverige blir content marketing en viktig del av affären. Dan Lindgren är sedan juni i år content lead på Group M och leder satsningen på att utveckla content marketing-affären. Som ett led i detta väljer de att gå med i Swedish Content Agencies.

– Genom medlemskapet hoppas vi kunna vara med och påverka hur branschen utvecklas samt stärka vårt nätverk inom content, säger Dan Lindgren.

Hur skulle du beskriva GroupM:s nisch inom content marketing? 

– Eftersom vi är stora med ett globalt nätverk i ryggen kan vi hjälpa till inom de flesta nischer men där jag tror vi är starkast är att hjälpa lite större företag och varumärken som vill få ut en bättre effekt av sina investeringar runt marknadsföring och content och som finns på flera marknader än bara i

Varför väljer era kunder just er som contentpartner?

– Vi sitter på extremt mycket insikter om konsumenternas beteende och drivkrafter och har samtidigt stor distributionskraft eftersom vi är världens största medieköpare vilket gör att vi kan få en helt annan effekt av det innehåll som skapas.Vi har även kreativa muskler ihop med våra syskonbyråer inom WPP som exempelvis Vice Virtue eller Ingo.

Content Marketing är en snabbväxande bransch. Hur jobbar GroupM för att vara en attraktiv arbetsplats?

– Vi försöker ständigt vara längst fram i utvecklingen och har de senaste tio åren investerat ca 80 miljarder SEK i data och teknik. Vi har exempelvis ett strategiskt samarbete ihop med IBM Watson som är spännande.

– Sedan är till synes ytliga faktorer som våra fina lokaler i city och bra förmåner kanske viktigt för vissa men för oss är det snarare att bygga en kultur på bra värderingar som är det viktigaste. Att man trivs, känner tillhörighet och att man kan utvecklas är väl det som vi tror skapar en attraktiv arbetsplats.

Har du några favoritexempel på riktigt bra content marketing?

– Jag tycker att de varumärken som vågar satsa sin marknadsföring på att långsiktigt bygga upp en publik är intressanta. Exempelvis Gant och deras satsning på Couple Thinkers. Det är rätt sätt att tänka på men det som ofta saknas är ekosystemet. Vad händer när jag sett ett avsnitt och faktiskt gillade skjortan som Craig hade på sig? Hur tas det vidare i sök, social och e-handel? Det borde inte vara vattentäta skott mellan långsiktigt varumärkesarbete och kortsiktig försäljning.

Framtidsspaning: Hur tror du att marknaden för content marketing förändras de närmsta två, tre åren?

– En slags hybrid av in-housemodellen och nätverksmodellen växer. Vi går mer åt att ha skräddarsydda team med de bäst lämpade kompetenserna från olika byråer som helt eller delvis också fysiskt sitter ihop med kund.

 

Det här är Group M

 VD: Martin Hugosson

Contentchef: Dan Lindgren

Antal anställda, internationellt och i Sverige: 32 000 internationellt och ca 300 i Sverige. Här hittar du dem i Sverige!