Makeriet vet hur du blir relevant med rörligt

18 oktober 2018 |

Tre sekunder. Så lång tid har du på dig att fånga tittarens intresse. Det vet nyaste medlemmarna Makeriet, experter på film för sociala medier.

Petter Selvehed är producent på produktionsbolaget Makeriet på Södermalm i Stockholm. Han och de fem kollegorna jobbar uteslutande med rörligt och nästan bara för sociala medier. Han har tre snabba tips för den som vill lyckas med rörlig content marketing idag:
1. Filmen behöver vara relevant från första sekund. Du har max tre sekunder på dig att skapa intresse.
2. Varje bild behöver föra storyn framåt. Tiden för att ligga och vila på bilder i filmer är förbi.
3. Filmen skapas till största del i förproduktionen. Släpp gärna in ditt produktionsbolag i processen vid ett tidigt stadium. Vi har massor av tips som bara kan appliceras innan inspelningsdagen!
Petter Selvehed, ser liksom många andra inom content markering att rörligt fortsätter att öka. Trenden har ser är att kunderna i takt med detta blir allt proffsigare beställare.
– Vi som filmproduktionsbolag märker att kunskapen om formatanpassning ökar, vilket vi själva trycker hårt på. Det ska vara 16:9 (liggande), 1:1 (kvadrat) och 9:16 (stående), inspelat samtidigt helst! Så trenden vi ser är att kunderna blir allt bättre på att formatanpassa filmerna för respektive kanal i såväl längd, anslag och storlek.
Redan från starten 2016 har Makeriet riktat sin filmproduktion mot webb och sociala kanaler.
– Det gör att vi har bra koll på vad som funkar och inte funkar online, säger Petter Selvehed.

Makeriet är ett namn som sticker ut! Berätta om det:

– Vi ville ha ett svenskt namn även om målet är att även jobba internationellt. Svenska kreatörer, och inte minst inom film, står högt i kurs internationellt så det ville vi trycka på. Just Makeriet som namn öppnar upp för att skapa saker och det är det vi gör och vill fortsätta göra. Just nu är det film, men vem vet, vi kanske börjar sy kläder så småningom. Men då gör vi såklart en film om det, säger Petter Selvehed.

Idolspaning – Vem är bäst i branschen på rörligt just nu?

– Svårt för oss som produktionsbolag att svara på. Det görs mycket bra och fint där ute men rörligt kan användas i så många olika syften så vem som är bäst beror på från vilket håll man ser på det.

Contentbyråer som vill ligga på topp behöver bra folk. Hur jobbar Makeriet med att attrahera nya medarbetare?

– På Makeriet försöker vi vara moderna och jobbar aktivt med att bryta ner hierarkier i filmbranschen. Vi vill att alla, oavsett position, hjälper till att bära utrustning om det är effektivt för slutresultatet. Hålla god stämning i alla delar av processerna är viktigt för alla inblandade och det leder till bra resultat.

 

OM MAKERIET

Antal anställda: Fem. Fyra producenter och en postproducent.
Finns i: Stockholm. Södermalm.
Nisch: Filmproduktion för webb och sociala kanaler
Makeriet om Makeriet: ”Vår konstellation gör att vi kan ta oss an flera projekt parallellt och producera filmer av alla dess slag. Vi har under åren byggt upp ett nätverk av drömteam som vi kan välja och anpassa beroende på projekt. Vi jobbar med små och stora produktioner och gillar variationen det skapar. Vi värdesätter snabba processer, kvalitativa produktioner och inte minst goda relationer.”