Medlemscase: Toppinnehåll hemligheten bakom Försvarets Forum

26 oktober 2018 |

– Ett omslag måste väcka något i dig, åtrå nästan. Man får inte fuska med omslag.
Fredrik Helmertz, chefredaktör för Försvarets Forum, vet hur läsare ska fångas. om detta och mycket mer berättade han när medlemmen Make Your Mark hade premiärfrukost med kundcase.

Det är nu fem år sedan Make Your Mark fick i uppdrag att redesigna och producera Försvarsmaktens personaltidning Försvarets Forum. Formgivaren Marcus Hillborg är hjärnan bakom den sparsmakade och tydliga formen och än idag är det han som gör layouten.
– Utgångspunkten var en visuell form som skulle komma att vara lättarbetad och gå snabbt att göra. Därför är det ganska grovhugget och sparsmakat med detaljer, men funktionellt. Och nu, fem år senare, kan jag konstatera att mallen fungerar.Hela ihopsättande går på cirka en och en halv vecka, säger han under Make Your Marks väl välbesökta frukostseminarium den 26 oktober.

Forum-AD Marcus Hillborg arbetar på Make Your Mark, medan chefredaktör Fredrik Helmertz, sitter på Försvarsmakten. Båda understryker vilken framgångsfaktor det högkvalitativa innehållet varit. Artiklarna är välarbetade och Forums bildmaterial är något extra, understryker Fredrik Helmertz. Han vet från åren som chefredaktör på bland annat Café, hur viktigt det är med bra foto.

– För att kunna göra en bra tidskrift måste bilderna vara av mycket hög kvalitet. På Forum har vi lyxen att Försvaret har egna anställda fotografer, så bra material finns i överflöd. Enda problemet vi har är möjligen att fotograferna också har annan tjänstgöring, så man kan ringa och få höra att ‘nej, på torsdag kan de inte plåta. Då är alla på skjutbanan. Det är kanske lite speciellt med just den här produkten”, säger han och skrattar.

Viktigast av allt är omslaget. Det är Fredrik Helmertz och Marcus Hillborg djupt eniga om. Ett omslag har en millisekund på sig att väcka känslor och trigga läsaren att ta upp tidningen och börja läsa. Som redaktör lägger Fredrik Helmertz ner mycket tid, inte bara på bildkvaliteten, utan även på att via förstasidesbilden spegla den moderna Försvarsmakten. En myndighet som satsar stort på jämställdhet och integration.

– Det får inte vara medaljbehängda gubbar. Jag vill lyfta fram de unga, alla de begåvade kvinnor och män som finns där ute på fältet, förklarar han.

De läsarundersökningar som gjorts visar att Forum är oerhört uppskattad av anställda inom Försvarsmakten. Hela 99 procent känner till sin tidning och 94 procent har någon gång läst den. 66 procent är positivt inställda. Drömsiffror som får alla tidningsmakare att dregla.

Forums framgångar har också belönats med ett antal fina priser de senaste åren. Just nu är tidningen aktuell med nomineringar i Content Marketing Awards i London och i Pearl Awards i New York. Jonas Terning, vd för Make Your Mark är stolt.

– Det betyder mycket för oss som byrå. Det är stort att få jobba med en sådan här kund, säger han.

Frukosten med Forum-caset är den första i raden av tänkta morgonevent hos Make Your Mark. Jonas Terning ser stora fördelar med att jobba med den här formen av event.

– Det bästa är ändå att det ger tillfälle för våra kunder att möta varandra och ställa frågor om varandras produkter. Plus att det stärker oss som byrå att kollegorna lyssnar in varandras kompetens, säger han.