Lisa Bydler startar upp för Curious Mind i Berlin

22 november 2018 |

I november flyttade Lisa Bydler från medlemsbyrån Curious Mind till Berlin. Lisa blir nu ansvarig för det helt nya Berlinkontoret. Konceptet från Sverige står sig dock även i Tyskland, berättar hon.

– Vi kommer göra samma sak i Tyskland som i Sverige, det vill säga leverera innehåll som når och berör målgruppen. Många digitala tjänster kan göras på kortare tid med bättre resultat av en specialist vilket kan tillåta företag att anlita en konsult på deltid snarare än anställa någon ny.

– Vår specialitet är ju att arbeta på plats hos kunderna och det är min målsättning att vi ska göra även här. Det blir något alldeles extra när man får vara en del av kundens vardag, tonaliteten blir mer träffsäker och kommunikationen blir vassare om man förstår produkten/tjänsten på djupet.

Du är ensam konsult på plats: hur behåller du teamkänslan med Sverigekontoret?

Curious Mind har en väldigt stark företagskultur vilket känns extra viktigt för ett företag där många av medarbetarna jobbar utanför de egna kontoren. Vi har flera digitala kanaler där vi håller kontakt, utbyter erfarenheter och hjälps åt att lösa problem. Jag kommer även resa hem med jämna mellanrum för att delta i möten och träffa mina svenska kollegor.

Skiljer sig tyska contentmarknaden från den svenska?

– Jag har inte riktigt hunnit se den inifrån ännu men vad jag såg ifrån Sverige så finns det många byråer som arbetar med strategier och kampanjer men många större företag saknar kompetensen inhouse. Det som hänt i Sverige de senaste åren, där fler och fler företag rekryterar kunnig personal som sköter hela eller delar av innehållsproduktionen, verkar vara på väg att hända här nu om man ska döma av alla jobbannonser jag ser. Det passar ett företag som Curious Mind eftersom vi är vana att stötta vid arbetstoppar, hjälpa till att starta upp interna redaktioner och skapa arbetsrutiner som företagen sedan kan jobba vidare på.

– En sak som är tydlig är att användandet av sociala kanaler fortfarande ökar här, Facebook och Instagram är klart störst och på tredje plats kommer Xing, Tysklands motsvarighet till LinkedIn (som kommer på fjärde plats). Google+ är också relativt stort här och det är framför allt företag som använder plattformen för B2B.

Bästa tyska contentkampanjen i år enligt dig?

– Åh, jag har bara varit här en dryg vecka så jag har inte exponerats för så mycket och känner inte till några mindre kampanjer. De som jag har sett ifrån Sverige har vunnit priser och därmed haft en hel del exponering utomlands. Det är:

– Först och främst Jung von Matt AG kampanj för BVG (Berlins lokaltrafik) där ett par skor från Adidas var ett årskort i lokaltrafiken. Ett smart sätt att få unga människor att betala för sina resor och en otroligt framgångsrik kampanj i sociala kanaler där man tagit hjälp av precis rätt influencer.

– Sedan ytterligare en kampanj från Jung von Matt AG för EDEKA – the most German Supermarket. Man tog bort alla varor som inte var tyska under en dag för att visa hur viktigt det är med mångfald. Kampanjen fick otroligt genomslag över hela världen, extra kul när budskapet är så bra!

Antonis kampanj, Grow up, för Mercedes-Benz stack också ut och fick stort genomslag, framför allt för att man hade så många olika versioner – alla anpassade efter kanalen där de skulle gå.

Hur långt tror du Berlinkontoret har kommit om ett år, om tre år?

– Jag har nu en plats på en välkänd co-working space, Factory Berlin. Där sitter jag i en kreativ miljö och kan bygga naturligt på mitt nätverk och hitta uppdrag. Men jag tror ju verkligen att vi har något att erbjuda här, att vi kommer vara så stora att vi har ett eget kontor där anställda kan landa, jobba och umgås tillsammans och vara en del av företagskulturen som jag själv skattar så högt.

– Hur många vi är om tre år har jag ingen aning om, Curious Minds sätt är att ta det som det kommer och växa när vi ser ett behov och hittar rätt personer. Jag ser ingen anledning till att ändra på ett vinnande koncept.