Så vill Kajsa Ericson förändra byråvärlden

20 juni 2019 |

Hon har varit ansvarig för omgörningen av Aftonbladets webb, varit chefredaktör på TV4 Nya medier och grundat Starlings. Nu ska hon förändra byråvärlden.
– Vi tror och hoppas att vår plattformsmodell kommer att förändra hur marknadsföring görs, säger Kajsa Ericson, vice vd på Customersonly.

Vem? Kajsa Ericson

Gör? Vice vd på Customersonly, grundare av och styrelseordförande på contentbyrån Starlings samt styrelseledamot i Swedish Content Agencies.

Gjort? Jobbat med digitalt sedan internet uppfanns på Aftonbladet, SVT, TV4, Starlings och nu Customersonly.

Vad är du mest stolt över, karriärsmässigt?

– Oj, en massa olika saker förstås: omgörningen av aftonbladet.se i början av 2000-talet, integrationen av text-tv och webb på svt.se, nya tv4.se och Nyhetskanalen live på TV4, det proffsiga gänget på Starlings som det går så bra för. Och det nya företaget jag har dragit igång tillsammans med ett gäng riktiga smartingar – som jag givetvis tror väldigt mycket på.

Och privat?

– Självklart mina fina barn. Jag är otroligt stolt över dem alla tre.

 

Ny verksamhet Kajsa, varför? 

– I mina roller som både köpare och säljare av marknadsföringstjänster har det blivit tydligt att branschen inte funkar optimalt: marknadschefen har svårt att hitta specialister, byråerna lägger orimligt mycket tid på försäljning istället för att göra bra kreativa grejer, och de enskilda konsulterna, oavsett hur duktiga de är, har svårt att komma in på stora uppdrag.

 

Vad är Customersonly?

– Det är som en marknadsplats där vi matchar köpare och säljare av marknadsföringstjänster – allt från formgivare och martech-experter till hela byråer. Vi har alltså inga egna anställda specialister utan kopplar ihop konsultköpare och konsulter på ett helt nytt sätt.

 

Hur fungerar det?

– Köparna publicerar uppdrag på vad de söker, allt från en specialist till ett helt team, och säljarna, dvs byråerna och enskilda konsulter registrerar sig hos oss och matchas därefter med uppdragen. Till vår hjälp har vi ett kraftfullt AI-stöd för att alltid hitta det optimala teamet för respektive uppdrag. Det enda som betyder något är vad du kan och hur duktig du är, inte vem du känner. Vi tror stenhårt på idén om cross-agency teams.

 

Vad kan Sveriges marknadsavdelningar vinna på detta?

– I nästa steg kommer vi att tillhandahålla 5000 verktyg inom marketing tech liksom effektivitetsverktyg. På så sätt vill vi lösa marknadsavdelningens tre största problem – att hitta rätt talanger, rätt teknik och öka effektiviteten.

 

För våra medlemmar då, byråerna, vad är nyttan för dem?

– När byråerna registrerar sina talanger hos oss kommer vi att fungera som deras säljavdelning. De innebär att beläggningen ökar samtidigt som de kan fokusera på det de gör bäst. Dessutom efterfrågar kunder tjänster som byrån inte kan erbjuda. Att då vara en del av ett cross-agency team innebär att byrån kan samarbeta med andra specialister och genom specialiseringen leverera ett ännu bättre resultat för kund.

 

Vad skulle du säga är den största fördelen för dem?

– Vi är övertygade om att specialiseringen hjälper byrån attrahera de kunder man vill ha. Och föreningens medlemmar är ju per definition specialiserade på content marketing men kommer kanske inte in på stora strategiska och kreativa kommunikationsuppdrag av mer klassisk typ.

 

Var är du och företaget om fem år?

– Vi har rest riskkapital och har en solid finansiering som gör att vi kan bygga något stort, vilket är vad jag nu försöker göra tillsammans med vår vd Christer Soelberg. Christer har en lång erfarenhet inom marketing tech och kundkommunikation så vi kompletterar varandra fint. Vårt första steg är att erbjuda tjänsten i Sverige. Vårt andra steg blir att göra det betydligt enklare att hitta rätt teknik till marknadsavdelningen.

 

Avslutningsvis?

– Vi tror och hoppas att vår plattformsmodell kommer att förändra hur marknadsföring görs. Samtidigt är vi otroligt ödmjuka inför de utmaningar det innebär.