6 snabba till Linus Fremin

28 augusti 2019 |

Vi ställde 6 snabba frågor till Linus Fremin, Creative Director på Make Your Mark och vinnare av Årets Redaktör i Swedish Content Awards 2019.

Vem är Linus Fremin?

Jag är journalist i grunden och började min bana på Resumé för över tio år sedan, vilket var en riktigt bra skola i journalistik. Jag satsade sedan på featurejournalistik på Dagens Nyheter och Aftonbladet i några år, innan jag började i contentbranschen för fem år sedan. Jag är numera creative director på Make Your Mark där jag ansvarar för att utveckla nya och existerande kunduppdrag kreativt. Jag är även tv-kritiker och ger bland annat streamingstips varje måndag i SVT:s Morgonstudion. Utöver det gillar jag vegomat, feminism och Oprah Winfrey.

 

Du blev utnämnd till Årets Redaktör, varför det?

Det handlar mycket om det arbete jag har gjort för energibolaget E.ON. Där har vi gjort allt från porträttmagasin och dokufilmer till digital infografik och white papers. Vi har arbetat i flera olika kanaler, print som digitalt, med samma röda tråd: att lyfta att E.ON senast år 2025 enbart kommer att erbjuda förnybar och återvunnen energi. Som redaktör har jag hållit ihop det arbetet från början till slut. Sedan tror jag att jag framför allt fick priset för att jag har försökt lyfta människor som är lite utanför normen, berättelser som sällan syns i flödena. Vår bransch måste anstränga oss mer för att lyfta människor och berättelser som inte känns förväntade.

 

Content marketing, vad är det för dig?

Det är innehåll som lyckas beröra, grabba tag och skapa intresse samtidigt som det ger effekt och ökad lönsamhet för kunden i fråga. Detta innehåll kan ta sig alla möjliga kreativa former. Mitt favoritcontent just nu står k-popgruppen BTS för. De är världens största musikgrupp just nu och en viktig del i det är att de är en contentfabrik. De har ett always on-tänk som ingen annan i musikbranschen kommer i närheten av där de bjuder fansen på flera webbserier, behind the scenes-klipp, speciella konserter, en annorlunda fotostrategi – och det varje vecka. De är otroligt kreativa i att skapa en närhet till sina miljontals fans. Det är inspirerande.

Det är en föränderlig bransch, vad tror du om framtiden för content marketing?

Jag ser att gränserna mellan vad som är content marketing, journalistik, pr och reklam luckras upp allt mer i takt med att fler byråer breddar sina erbjudanden. Inte minst den starka digitala tillväxten gör att nya format testas som inte är lika lätt att klassificera. Allt fler kunder vill också gärna ha en eller två byråer som kan göra all kommunikation vare sig det lutar åt content, PR eller reklam och det ställer krav på vad vi kan erbjuda.

 

Dela med dig av ett case som du är riktigt nöjd med!

Vi gjorde ett samarbete med BRIS som jag är väldigt stolt över. Uppdraget var att lyfta fram traumagrupper de hade startat för ensamkommande ungdomar. De ville nå väldigt smala målgrupper: ensamkommande ungdomar som behövde denna hjälp och kommuner som BRIS ville skulle starta dessa grupper lokalt. Vi gjorde tre filmer med tre ensamkommande killar där de fick berätta med egna ord, på sitt språk, om vad de hade varit med om och hur de hade blivit hjälpta av traumagruppen. Det var oerhört drabbande berättelser som sitter kvar i mig ännu och filmerna blev oerhört fina och effektiva mot målgruppen.

 

Tvärtom då, finns det något du skäms över?

Jag har som tur är inte gjort några bottennapp i contentbranschen, men det jag har lärt mig är att kreativa idéer alltid måste utgå ifrån välgrundad research gällande målgrupper, kanaler och syfte. Ibland går en igång på en kreativ idé så mycket att själva effekten hamnar i baksätet. Det kreativa och det strategiska måste alltid gå hand i hand.