Göran Karlöf om byråns namnbyte

14 september 2019 |

Hallå till Göran Karlöf på Karlöf Content, en av våra minsta men också starkaste medlemmar. Ni har just bytt namn, varför?

Vi startade 2001, då under namnet Karlöf Marknadsföring. Från början jobbade vi med såväl reklam som redaktionell kommunikation och PR. Under årens lopp blev det dock allt mer redaktionella uppdrag och idag arbetar vi med content till 100 procent. Därför tyckte vi att det nu var dags att byta till ett namn som bättre speglar vår nuvarande verksamhet.

Att komma in på er kontor är att mötas av en uppsjö av kundtidningar. Vad hände med tidningsdöden?

Vi arbetar med såväl print som digitalt, men på vårt kontor är det förstås de printade som syns. Vi arbetar annars med content kanaloberoende – vi gör det redaktionella innehållet sen är det upp till kunden hur man vill publicera det. Ibland blir det en printad kundtidning, ibland en digital tidning – ofta både och – eller ett videoreportage eller redaktionell artikel för deras digitala kanaler. Oftast använder våra kunder den content vi producerar på flera sätt.

Tidningsdöden är ännu inte så kännbar för oss då vi har specialiserat oss mycket mot svensk industri. Ofta riktar sig deras kundtidningar till målgrupper som inte sitter framför en dator hela dagarna, då fungerar fortfarande den tryckta tidningen väldigt bra.

 Vad är tjusningen med papperstidningar och hur ser du på framtiden?

En papperstidning kan ju förmedla känsla och kvalitet på ett helt annat sätt än en digital tidning kan. Det kan också vara skönt att kunna läsa en längre redaktionell artikel i en tryckt tidning. Men givetvis är det här också en generationsfråga. Yngre läsare har inte samma koppling till tidningar på papper, för dem är det i mobilen man hämtar den mesta informationen. Därför gäller det att hänga med i utvecklingen och vara öppen för nya digitala lösningar. Det är en spännande tid och det roliga är att det är så stor efterfrågan på content idag.