Curious Minds Lisa Bydler om livet i Berlin

2 oktober 2019 |

Har du någon gång velat fly Sverige och flytta till Berlin? Du är nog inte ensam. Lisa Bydler tog steget när hon förra året startade upp Curious Minds kontor i den tyska huvudstaden. Här berättar hon för Swedish Content Agencies om att nätverka i ett främmande land, den tyska mentaliteten och självklart landets växande contentmarknad.

Förmiddagssolen strålar slingrar sig ned längs de gröna klätterväxterna på innergårdens fasader. I bakgrunden klirrar ivriga bestick från frukostbuffén. Hotellet är trendigt med sina gamla industrilokaler och plantbaserade menyer. I baren sitter ett par från San Francisco och tvingar bartendern höra dem berätta om deras egen bar på den amerikanska västkusten, och i receptionen står en ung tjej och pekar ut vägen till den bästa falafeln. Lisa Bydler, Berlinansvarig för Curious Mind, hämtar en portion av hotellets veganska risgrynsgröt och slår sig ner vid bordet.

– Ända sedan jag var i Berlin för första gången har jag alltid velat bo här någon gång i mitt liv, säger hon. Det är en så himla härlig stad. Så öppen, inkluderande och avslappnad.

”Ett modigt företag”

För ett år sedan bestämde sig Lisa för att hon ville göra någonting annat, och begärde tjänstledigt för att kunna flytta till Berlin. Det behövde hon inte. Curious Minds chefer funderade ett tag innan de utbrast att de ju också älskar Berlin, och frågade henne om hon inte kunde ta med sig företaget för att utforska den tyska contentmarknaden. Lisa behövde inte fundera länge.

– Det är ett modigt företag! Jag har helt fantastiska chefer som, samtidigt som de värnar om stabilitet och trygghet, vågar prova nytt när möjlighet ges, säger hon.

“Det är en hel content-tårtbit som inte finns här, en bit som är jättestor i Sverige.”

Lisa medger att hon just nu mest jobbar med svenska uppdrag, men att målet är att skaffa kunder även i Tyskland. Att våga sig utanför sin trygghet i det svenska nätverket och ta skapa sig ett nytt har dock visat sig vara en större utmaning än förväntat. Därför har hon nu börjat att jobba i ett så kallat coworking space.

– Jag får verkligen börja från noll. Det är som att jag vore helt ny även fast jag jobbat med digitala kanaler i över 20 år. Jag strösslar hela stan med mina visitkort och tänker att mitt bland alla människor så finns det kanske någon med ett uppdrag.

DDR lever kvar

Efter ett års nätverkande i den tyska huvudstaden och kartläggning av landets marknad för content marketing tvingas Lisa konstatera att de ligger efter Sverige i utvecklingen. Mycket tror hon beror på att det generellt sett är svårare att få tyska konsumenters förtroende än svenska. Hon tar myndigheter som ett exempel. I Sverige finns alla statliga instutitioners tjänster online, medan det i Tyskland nästan inte finns något sådant online. Det här tror Lisa förändrar hur man ser på digitala tjänster.

– Människor värnar definitivt mer om sin integritet här än i Sverige och man lämnar ogärna ut privata uppgifter. På många platser här i Berlin kan man inte ens betala med kort, det är kontanter som gäller, konstaterar hon.

Lisa hoppas dock att de yngre generationerna, som kanske inte har samma relation till gamla Östtyskland, kan frambringa en förändring. Som ett positivt exempel nämner hon hur Berlin blivit en riktig hubb för nya techstartups.

– Det utvecklas jättemycket ny teknik här. Men just när det gäller content-delen, innehållet, ligger det lite efter och det tror jag har att göra med samhällstjänster som vi svenskar tar för givet som digitaliserade, vilket man inte gör här. Det är en hel content-tårtbit som inte finns här, en bit som är jättestor i Sverige.

Samma utveckling – fast efter

Lisa menar även att byråutvecklingen liknar den i Sverige, om än något efter. Efter att under en lång period ha outsourcat contentarbetet genom att ta in externa byråer börjar fler tyska företag nu titta på inhouselösningar.

–Men som jag ser det finns det fortfarande ett stort behov för contentbyråer att komma in under korta perioder och stötta upp eller vara med och kläcka kreativa idéer, säger hon.

Berlins solbadande gator ropar på Lisa, men hon får inte gå utan att dela med sig av sina tre bästa tips för en dag i den tyska huvudstaden. Tre tips bestående av; en titt på de livliga loppmarknaderna på söndagar, bra promenadskor och en stadsvandring.

– Men blir man trött köper man bara något att dricka och tar en flodbåt istället, säger hon och ler.

Vid pennan Elsa Westman