Staffan Ekengren är inte rädd för att göra fel

10 oktober 2019 |

Staffan Ekengren började som journalist och slutade som en av frontfigurerna för content marketing i Sverige. I våras vann han pris för årets branschgärning i Swedish Content Awards och nu får vi höra om hans bästa – och värsta – case från karriären.

Namn: Staffan Ekengren

Arbetar som: Chef för Scania Newsdesk

Yrkeskarriär: Journalist inom dagspress och radio, därefter redaktör på Räddningsverket, presschef på ICA-gruppen och sedan Scania sedan 2013. Även författare, senast till boken ”Följarna först” om redaktionell kommunikation.

Berätta om ett projekt eller uppdrag som du är riktigt stolt över?

– Jag är egentligen mest stolt över den vardagsprocess som vi har skapat på Scania Newsdesk – och att vi har hållit i den. Att arbeta effektivt med innehåll handlar mycket om uthållighet, både i processer och produktion. Det krävs en hel del av ett team för att hålla i ett sätt att arbeta men det har vi gjort och även utvecklats och förändrats under tiden. Vi ser mycket tydligt i våra mätningar och uppföljningar att rätt typ av innehåll, i kombination med en genomtänkt spridning, uppskattas och tas emot väl av publiken. Nyckeln är att aldrig sluta lyssna på sina följare och sin publik. Sedan är jag så klart stolt över enskilda projekt och produktioner, så som Legends of long haulage, en fantastisk berättelse för Scanias kanaler som vi också fick pris för i Swedish Content Awards.

Berätta om ett projekt eller uppdrag du ångrar att du gjort? 

– Jag är inte mycket för att ångra saker, däremot finns det exempel på saker som jag och teamet på Scania har provat som inte har fungerat. Det har hänt att vi lagt pengar på produktioner som sedan visat sig köra i diket av någon anledning eller att jag gett otydliga briefer och förutsättningar till en byrå. Redaktionell kommunikation innebär ibland att man behöver ta ut svängarna och ta lite risker, hellre göra det och göra fel ibland än att inte våga prova alls. Det kan sällan bli värre än fel.