Jonas Nilsson: Vi måste börja ta för oss mer!

4 juni 2020 |

Jonas Nilsson, vd Main Station, presenterades nyligen som ny styrelseordförande för Swedish Content Agencies. Här får du möjlighet att lära känna honom lite bättre och höra vad han har för tankar om framtiden.

– Det ska bli spännande att tillsammans med övriga styrelsen och medlemmarna bolla idéer, komma fram till nya insikter och sedan åstadkomma resultat.

Jonas Nilsson är journalist och formgivare i botten. Efter tio år på Expressen i olika roller tog han 2001 steget över till contentbranschen och startade OTW Publishing där han växelvis jobbade som vd och kreativ chef. 2013 drog Jonas igång contentbyrån Wasp Communication som han därefter drev i sex år innan den blev uppköpt och integrerad i Bonnier News. Så sent som förra sommaren startade han contentbyrån Main Station tillsammans med ett par tidigare kollegor från Bonniertiden.

Vill bygga branschens status

Idag är Jonas dessutom ny styrelseordförande för Swedish Content Agencies, och säger att han känner att branschen har massor av utmaningar och möjligheter.

– Vi måste fortsatt visa vilka viktiga värden vårt arbete med content marketing skapar, och vilken unik kompetens vi i contentbranschen besitter. Jag tror också vi måste definiera content marketing på ett tydligare sätt, framför allt i en tid då alla typer av byråer hävdar att de producerar content och content marketing.

Vad kommer du och styrelsen att fokusera på under det kommande året?

– Just det arbetet har precis påbörjats. Men jag tror framför allt att två saker är viktiga: Att (1) fortsätta med att utveckla medlemsnyttan i alla former och att (2) bygga statusen för vår bransch på olika sätt. Content marketing är en oerhört viktig kommunikationsgren för nästan alla företag idag, men ofta är det reklambyråerna och pr-byråerna som får mest uppmärksamhet. Varför då?

Vad vill du säga till medlemmarna?

– Hallå, alla medlemmar! Vi jobbar i en av de mest spännande och intressanta branscher som finns. Vi skapar dagligen mängder av kreativa lösningar som leder till affärsnytta för våra uppdragsgivare. Men nu är det dags att ta nästa steg och tillsammans visa vilka värden vi skapar och vilken unik kompetens vi besitter. Vi måste helt enkelt ta för oss mer!


Vill du höra av dig till Jonas så nås han på jonas.nilsson@mainstation.se.