5 viktiga takeaways från effektrapporten

4 januari 2020 |

Vi bad Alex Råberg, Head of Strategy and Performance på Make Your Mark och tidigare ansvarig för Swedish Content Agencies effektgrupp som under hösten tagit fram trendrapporten På spaning efter effekt att plocka ut de fem viktigaste sakerna man bör ta med sig från densamma.

1.

Börja alltid i affären. Utgå från de verksamhets- eller affärsmål som din organisation eller företag har. Säkerställ sedan att du sätter kommunikationsmål som tydligt kan kopplas till de övergripande affärsmålen.

2.

Mät rätt istället för att mäta lätt. Bara för att något är enkelt att mäta betyder det inte nödvändigtvis att det har något värde.

3.

Stirra dig inte blind på all data. Lägg istället energi på att förstå vad din data faktiskt betyder och varför du har fått fram den, så kommer du få mer agerbara insikter.

4.

Genomför mätningarna utifrån de mål som har satts på förhand. När resultaten från effektmätningarna kommer är det lätt att tappa bort sig i diverse intressanta siffror och data som finns. Men glöm inte bort att utvärdera satsningen utifrån de mål som faktiskt sattes på förhand och som – förhoppningsvis – ger den bästa indikationen på framgång.

5.

Sprid kunskap och dela kompetenser. Genom att involvera personer från olika delar av organisationen får du bättre förståelse för såväl affären som de processer som finns inom organisationen för att kunna skapa dig en bättre uppfattning av hur effekt som verkligen påverkar affären ska kunna mätas.

Sugen på att kika på resten av rapporten? Ladda ner den här >>

Under Content Day 2020 bjuder Swedish Content Agencies in branschen för att diskutera och förkovra sig om just detta: effektens roll i content marketing. Läs mer här >>