Din integritet är inte längre till salu

24 april 2018 |

2018 är integritetens år. Lagstiftningen om användarnas rätt till sin egen data slår nu igenom i full kraft och påverkar hela marknaden. De som har lyssnat och förstått har redan vidtagit åtgärder. De som nyss vaknat är illa ute.

När Apple släppte sitt senaste operativsystem, rasade kursen för det amerikanska bolaget Criteo med 30-40 procent. Varför? Därför att plötsligt gick det inte längre att spåra 700 miljoner iPhone-användares rörelse på nätet – vilket är en viktig komponent i Criteos affär som ett av världens största adtech-bolag.

Enligt Apples sätt att se på världen är åtgärden helt logiskt. Användarna går först i alla lägen
och företagets ”Intelligent Tracking Prevention” är ett tydligt bevis på att trenden om integritet inte är något man tar lättvindigt. Höstens release innebär att Apple fattade besluten minst ett år tidigare. Dessutom är de duktiga på att rulla ut sina lösningar. Sedan i höstas har 65 procent av Apple-användarna uppdaterat operativsystemet på sin iPhone eller dator.

Facebook var nyligen blåsväder när det avslöjades att bolaget Cambridge Analytica hade köpt och sålt vidare 50 miljoner användares data utan deras vetskap. Köpare misstänks vara de amerikanska valkampanjerna och kan ha påverkat valutgången. Företaget fick även ut uppgifter om 55 000 svenskar och oron är stor att det även kommer påverka den svenska valrörelsen. En oro som 58 procent av svenskarna delar, enligt Demoskop.

Visserligen har Facebook garanterat att det inte ska kunna upprepas. Men informations-insamlandet är enormt. Dylan McKay, en utvecklare från Nya Zeeland, utlöste en Twitterstorm när han hittade sina egna personuppgifter bland Facebooks datafiler på mobilen. Där fanns alla hans sms, mejl och mobiluppkopplingar sedan flera år tillbaka. Även sådant som han själv hade raderat.

Facebook hänvisar till sina användaravtal – de som vi alla klickar i och godkänner utan att tänka på det. Men det räddar bara Facebook från stämningar, inte från användarnas vrede. Flera stora bolag har valt att visa sin solidaritet med användarna.

Elektroniktillverkaren Sonos drog under en period in all annonsering på Facebook och Twitter. De skänkte motsvarande belopp till RightsCon, en konferens om användarnas rättigheter. Teslas skapare, Elon Musk, fick en fråga om företagets Facebook-sida och svarade förvånat att han inte ens kände till att de hade en sådan. Strax efter stängdes både Teslas och SpaceX:s Facebook-sidor ned, trots att de hade miljoner följare. Playboy väckte också uppmärksamhet när de tillfälligt släckte sin Facebook-sida. Det säger något om PR-värdet när den åtgärden ansågs vara mer värdefull än att behålla 25 miljoner följare.

Även på svenska marknaden har marken gungat. Joakim Jardeberg, välkänd profil och debattör, har gått till hårt angrepp mot den ansedda institutionen Dagens Nyheter.
I ett öppet brev till tidningen har han ifrågasatt företagets påfund att sätta 52 cookies på honom vid varje besök. Den pågående dialogen kan följas på #dnkollen. Andra aktörer har följt efter och avslöjat ett ohejdat missbruk av cookies. I den fortsatta granskningen avslöjades exempelvis Norrköpings Tidningar med att fästa 120 egna och 375 tredjepartscookies på sina besökare – vid varje tillfälle!

Om inte annat så visar det här behovet av åtstramade regler. EU:s nya direktiv GDPR (General Data Protection Regulaton) är i grunden en bra sak och det flyttar makten över användarnas data, från företagen till individerna. Användarnas integritet är inte längre till salu. Ja, det kommer ställa nya, högre krav på oss som arbetar med content och datadriven kommunikation. Våra möjligheter att spåra beteenden på nätet kommer att begränsas. Det ökar kravet på att leverera kvalitet och relevans. Men är någon ledsen över det?

Allt pekar på att vi är mitt uppe i en mognadsperiod för internet. Nu är rätt tid att stanna upp och fundera över vad det är värt att kunna del av ett innehåll. Diskussionen kommer fortsätta långt efter att GDPR har införts. Och oavsett var det hela landar, så kan vi vara säkra på att de som tänker långsiktigt, satsar på kvalitet i content och är lyhörda för målgrupperna, kommer att stå som segrare. Det är en framtid vi kan skriva under på.

Philip Johannessen, Head of Digital, Chimney Content

Pst. Swedish Content Agencies checklista för GDPR hittar du här!