Har vi inte kommit längre?

16 april 2018 |

Jonas Terning, vd Make Your Mark. Fotograf: Johan Strindberg

Först tänkte jag att det här kan jag inte skriva, för det här är inte en spaning värd namnet. Herregud, det är 2018, den här vinkeln känns – nej, den här vinkeln är – lastgammal. Och kunderna vad ska dom säga? Tänk om dom dom blir förbannade? Tänk om dom drar? Men sen kom jag på att det måste skrivas ändå. För problemet består. Och problemet ligger inte hos kunderna, det ligger hos oss. Byråerna.

För mig personligen har början på det här året varit annorlunda. Jag har kommit tillbaka till content marketing-världen efter nästan ett decennium på den helt redaktionella sidan, bara för att upptäcka att det är samma typ av diskussioner 2018 som det var 2008. Digitalisering. Transformering. Tänka-mycket-tycka-mer-men-göra-minstifiering.

Det förvånar mig. Jag har de senaste åren varit på Café, ett varumärke vars ursprungliga kärnaffär (sälja-tidning-i-butik) kraftigt försämrats, samtidigt som digitaliseringen öppnat upp affärsmöjligheter och räckviddstal man inte kunde föreställa sig tidigare. Och just genom att tvingas att surfa på den förändringsvågen, att redaktionen hoppade i det djupa vattnet utan att veta om vi kunde simma, gav oss framgång.

Och när jag nu är tillbaka i den content marketing-värld jag lämnade trodde jag att alla skulle simma runt i den djupa delen av bassängen. Men jag inser att så är inte fallet. Många står kvar på kanten och tittar förskrämt ner.

Det är i och för sig inte så konstigt. Det är jobbigt med förändring. Och det är alltid lättare att låta bli. Men det är lite kokt groda över det. Ni vet uttrycket att om man lägger en groda i en kastrull med varmt vatten hoppar den iväg, men lägger man den i kallt vatten som sakta värms upp förstår den inte vad som händer tills vattnet är så varmt att grodan blir kokt.

Och lite så är det. Med kunden som grodan och digitaliseringen av kommunikationen som det allt varmare vattnet. Och detta är delvis att sparka in en öppen dörr, jag vet, jag ville ju inte ens skriva den här vinkeln, men dörren är fortfarande inte helt öppen. För många företag och organisationer gör fortfarande för lite. De fokuserar för mycket på traditionella kanalval, istället för att möta målgruppen där den faktiskt är. Och tro inte nu att detta handlar om antingen eller, om print eller digitalt. Det här handlar om både och. Samtidigt. Och allting annat på samma gång också. För så ser dagens kommunikationslandskap ut.

Det här vet vi alla, det är fullt av klipska hjärnor i kommunikationsbranschen. Men samma hjärnor är inte byggda för att hoppa in i mörkt kallt vatten, osäkra på om vi flyter. Därför är det vi som byråer som har den förbannade skyldigheten att ta kunderna i handen och hoppa. För vattnet blir bara varmare runtomkring.

Sjukt ändå. Att jag skriver en spaning 2018 som handlar om att byråerna måste våga driva kundernas digitala transformering. Låt oss bara hoppas att jag inte behöver göra det 2019.

Jonas Terning, vd Make Your Mark