Personen, passionen, perioden – 3 nycklar till podcast-succé

25 september 2018 |

Podcastformatet har stora fördelar när det kommer till att bygga ett varumärkes lojalitet till sina kunder. Men det kräver passion och det kräver tålamod. Det skriver Make Your Marks podcastproducent Anna Westman Swantesson.

”They come for the content but stay for the host”.

Det är första dagen på amerikanska poddmässan Podcast Movement i Anaheim och Glenn the Geek som är programledare för hästpodden Horses in the Morning berättar hur lyssnarna funkar. De väljer din podd på grund av ämnet men de kommer tillbaka på grund av programledaren.

Själv lyssnar jag på USA-podden på grund av Sara och Ginna, Griefcast på grund av Cariad och Strangers på grund av Lea. Det är programledarens engagemang och ton som gör att jag återvänder. Ämnet är ofta sekundärt. Och ja, jag är numera på förnamnsbasis med dem allihop för en bra podd känns som en vän och med vänner använder man inte efternamn.

I ett annat rum på mässan säger Dean Cappello från WNYC att man bör starta nya poddar utifrån programledarnas passion och tar upp deras succé med ”2 Dope Queens” som ett exempel:

”It’s more effective to start with compelling talent and grow the podcast outward from there”.

Under slutet av kvällen vågar jag mig fram till Glenn the Geek för att ta en selfie. Han har Stetsonhatt, överbett och säger att Sverige är deras fjärde största lyssnarland. Jag har knappt suttit på en häst i hela mitt liv men känner att han redan har hittat en ny svensk lyssnare.

Jag har min bakgrund i public service, contentbranschen är ny för mig. Jag känner mig ödmjuk och nyfiken på hur blicken på storytelling skiljer sig mellan de olika världarna men suget efter bra storytelling är definitivt gemensamt, inte minst i mitt så älskade podcast-format. Som jag nämner tidigare är det människorna och passionen som är de hemliga ingredienserna när en podcast växer sig större, ämnet är i många fall sekundärt. Ta exemplet med Alex & Sigge. Det är de två personerna man vill hänga med och lyssna på, det är inte de ämnen de tar upp under ett avsnitt som säljer in podcasten. Åter igen. Människorna och deras passion.

En annan faktor att tänka på är kontinuitet och uthållighet. Söker man efter snabb framgång är podd ett knepigt format. Betrakta det snarare som ett långsiktigt byggande av ett varumärke. Alex & Sigge har i princip släppt ett avsnitt i veckan sedan 2012 och Sveriges mest populära podd, P3 Dokumentär, har funnits ända sedan 2005. Och om man kollar på Creepypoddens lyssnarsiffror så var det absolut inte en succé direkt utan tog flera månader innan den hittade sina lyssnare. Men när de väl gjorde det så fanns ett bibliotek och en tidlös backkatalog med avsnitt som de kunde frossa i.

Att bygga en relation till lyssnaren är att bygga lyssnarens relation till varumärket, och att bygga upp ett lojalt band till lyssnaren/kunden tar tid.

Som jag sa är jag alltså helt ny i contentbranschen, och stöter på vissa nya termer. En kollega förklarade precis för mig på ett pedagogiskt sätt vad ”always-on” begreppet betyder. Och nu trillar polletten ner. Poddformatet är en perfekt kanal för att kontinuerligt bygga den relationen, vecka efter vecka, månad efter månad. Always-on i sin renaste form. Men det kräver tålamod och det kräver passion.

Anna Westman Swantesson, podcastproducent, Make Your Mark