Så ska vi lyfta kreativa kvinnor

17 maj 2018 |

Guldägget har arrangerats sedan 1961. I år var första gången en kvinnlig regissör vann guld. Första gången på femtiosju år.

Ur ett helhetsperspektiv är säkert fördelningen män/kvinnor hyfsat jämn på produktionsbolagen. Begåvade kvinnliga chefer, producenter, och produktionsledare är det ingen brist på. Det är när vi tittar på de kreativa rollerna som skeppet börjar luta.

Initiativet ”Oneofthree”, där en av tre regissörer som får pitcha på filmkampanjer ska vara kvinna, är mer än välkommet. Fler och fler byråer och företag söker aktivt efter kvinnliga regissörer och vi som produktionsbolag har ett viktigt (och roligt!) uppdrag framöver: Att öka andelen kvinnliga regissörer och kreatörer inom reklamfilm och content marketing.

Hur ska vi göra då?

  • Välj!
    Representera, anställ, anlita, pitcha med dem! Det finns redan massor av proffsiga kvinnor att jobba med. Det handlar bara om att aktivt välja.
  • Leta!
    Titta där ni inte brukar. På nya samarbetspartners, i närliggande branscher, i samma bransch fast ett annat område, på utbildningar och skolor.
  • Bygg!
    Vi måste hitta ett sätt att bygga och ge de nya talangerna rätt förutsättningar. Att kamma hem uppdrag som junior regissör är inte lätt oavsett om du är kille eller tjej.

Hos oss på FLX är listan på regissörer för reklam och branded content fortfarande alltför mansdominerad, men vi tänker ändra på det. Under våren har vi rekryterat två fantastiska kvinnliga seniora regissörer. Vi har även initierat Rising Stars,” en satsning där framförallt kvinnliga nya talanger får chans att växa. Exempelvis kan de samarbeta med seniora regissörer för att få kunskap och kontakter inom branschen, och vi backar upp dem och coachar i egna projekt.
Vi ser dem som framtidens prisvinnare!

Det räcker inte, men det är ett steg på vägen. Oneofthree ska bli 50/50.

Vad gör ni hos er?

Eleonor Sager, Head of Commercials & Branded Content, FLX