Så tränas en journalist till copywriter

13 april 2018 |

Thomas Drakenfors, Copywriter And Editorial Advisor, Newsroom

I takt med att dagstidningarna dragit ner på det redaktionella arbetet har en strid ström av journalister sökt sig över till content-branschen. Fast hur väl fungerar de forna sanningssökarna ihop med nöjda kunder och affärsnytta?

Dan Hatch, vd på australienska contentbyrån Lush Digital Media, har grottat ner sig i just det här ämnet i artikeln – How to Train a Journalist in Content Marketing – publicerad i branschtidningen Chief Content Officer.
Där skriver han i inledningen:
”Ni har bestämt er för att anställa en journalist i ert content marketing-team – gratulerar!”.

Fördelarna med reportrar på en byrå är enligt Dan Hatch flera. De är vana vid att jobba hårt, leverera texter av hög kvalitet och att göra det mot tajta deadlines. Sedan radar han upp flera saker som kommer att innebära ett mindre stålbad för journalister som ska skolas om till copywriter.

Som att de är vana vid att se sin byline i tidningar med upplagor på hundratusentals exemplar. Då är det lätt att bygga upp ett ego. Somliga kommer att tycka att content är lättviktigt i jämförelse med att granska makthavare, skriva kriminalreportage och att skildra livet i krigshärdar. Det kan enligt Dan Hatch leda till att de levererar ”lazy copy” – texter som borde ha jobbats på lite mer. För reportrar är det dessutom ett rött skynke att behöva ge intervjupersoner chansen att läsa texterna i förväg. Kanske till och med låta dem ha synpunkter och kräva ändringar. Huh!

Det kan helt enkelt bli tufft att byta fokus och inse att de inte längre har sista ordet. Nu är det kunden som bestämmer, och det gäller att leverera.

”Jag vet vad jag talar om”, skriver Daniel Hatch, ”jag var själv reporter på både tidningar och radio i 17 år innan jag blev lockad över till content marketing. Som vd för en byrå har jag dessutom anställt åtskilliga medlemmar från min gamla yrkeskår”.

Enligt Dan Hatch gäller det att hjälpa de före detta reportrarna på traven, att ge dem exempel på texter och stilistik som gäller i deras nya bransch. Det är också viktigt att hålla dem aktiva med arbetsuppgifter så att de inte blir uttråkade.

Och han tycker att det är bäst att testa dem på frilansbasis ett tag innan de blir fastanställda, för det är inte säkert att de klarar mötet med contentbranschens vardag tillräckligt bra. Dan Hatch sätter verkligen pekfingret på hur det är att byta från den fria journalistiken till marknadsföring – en tanke som får många journalister att rysa.

Jag vet, en gång var jag en av dem.

Thomas Drakenfors, Copywriter And Editorial Advisor, Newsroom