Life kommunikationskoncept

Årets bästa turnaround är ett av de finaste priserna i Swedish Content Awards, och går till det bidrag som tack vare sin contentstrategi gjort den tydligaste vändningen i uppfattningen om varumärket. Här kommer en förkortad version av caset.

Life är ett ledande varumärke på den svenska, norska och finska marknaden. Utmaningen är att utbudet av hälsokost ökar explosionsartat då nya aktörer tar sig in på marknaden. Apoteken utvecklar ständigt sitt sortiment inom hälsokost samtidigt som e-handeln med Apotea och Amazon i spetsen trycker ner priserna.

Uppdraget bestod i att göra en varumärkesförflyttning med hjälp av content där dragloket var ett långsiktigt kommunikationskoncept och ny visuell identitet.

Life har väldigt trogna kunder. Merparten är kvinnor över 50 år. Denna lojala grupp är viktiga att fortsätta ha en god relation med så att de fortsätter välja Life. Men för att Life ska växa är det av yttersta vikt att fler än denna grupp väljer Life framför alternativen. Lifes primära kommunikativa målgrupp är den medvetna kvinnan i 40-års åldern. Hon tränar, går på yoga och är intresserad av hur kropp, sinne och kost påverkar hennes hälsa. Och hon engagerar sig i ofta de större frågorna så som mänskliga rättigheter och klimat.

Det övergripande målet är att förflytta Lifes position på varumärkesnivå för att bli relevanta för fler och därmed skapa förutsättningar för ökad försäljning.

Strategin realiserades via en långsiktig kampanj med always-on content. Kundmagasinet ”Live Life” gjordes om från grunden och innehållet anpassades till digitala kanaler. 2020 införs ett butikskoncept där steg ett består av kundmöten och innehåll som inspirerar medarbetarna.

I konceptets hero-film följer vi en kvinna som hamnat ur balans och därför promenerar lutandes 45 grader i sidled. Varje scen illustrerar en anledning som kan få en ur balans, som sömnproblem eller stress. Kvinnan når en Lifebutik där hon får råd och hjälp och lämnar den i balans.

Kanalval: TV-reklam, Online video, Display, SoMe, kundmagasin, nyhetsbrev, digitalt utomhus, butik, e-butik.

Life hamnade på plats 1 i kundbemötande i Daymakers Index i kategorin hälsa och egenvård och på plats 3 bland alla 102 kedjor som undersökts.

Lanseringen ledde till en ökad försäljning av Lifes egna produkter från 11,8% till 14,7% av totalförsäljningen redan i november 2019. Vilket är helt i linje med strategin att stärka förtroendet för Lifes varumärke.

I Norge ökade direkttrafiken av nya kunder till hemsidan med 182% (okt 2019 jmf m okt 2018) samtidigt som e-försäljningen ökade med totalt 34%.

Konkurrensen i hälsobranschen hårdnar. Apoteken utvecklar sitt erbjudande från medicin till hälsa och skönhet. Med en ny contentstrategi, kommunikationskoncept och visuell identitet tar Life upp kampen om marknadsandelarna. Under de första fyra månaderna ser vi en stor ökning i försäljningen av EMV i Sverige, ökad direkttrafik av nya kunder till den norska hemsidan med 182% samt ökad e-handel med 34%.

Motivering

”Med hjälp av en ny content strategi, ett nytt kommunikationskoncept och en ny visuell identitet har man gjort en ordentlig varumärkesförflyttning med ökad försäljning som resultat i en omvärld där utbudet av hälsokost exploderar och är under attack från flera håll. Årets vinnare i Best Turnaround är: Life”