Acast: Spår

2015 ville Acast se hur en kommersiell version av en P3 dokumentär skulle kunna se ut om de undersökande journalisterna själva fick bestämma. Prisbelönta Anton Berg och Martin Johnson fick bestämma och tillsammans med Acast skapades SPÅR – en Acast Original podcast som vann guld i kategorin Årets podd.

Acast drivs av att tillgodose contentskapare med en teknisk plattform där producenter och ljudmakare kan tjäna pengar på sin konst och sina egna ideer.

2015 föddes Acast alldeles egna stora contentsatsning Acast Originals och den hyllade podden SPÅR som säsong efter säsong kastar nytt ljus på omtvistade rättsfall. På sex säsonger har podden uppnått närmare 13 miljoner lyssningar och snart släpps en helt ny säsong där prisbelönta journalisterna Anton Berg och Martin Johnson gräver djupare i ett gripande rättsfall, som knappt fått någon uppmärksamhet alls. Den 2 april lanserar vi den nya säsongen av Spår som heter “Brandkärrsmordet”, en säsong som kommer bli historisk på många sätt då den undersökande journalistiken återigen belyser rättvisa, systemfel och hur det är att vara en minoritet i Sverige idag.

Ämnen som sanning, rättvisa, och att inte acceptera systemet som de är konstruerat lockar både existerande fans samt flera nya lyssnare till att förstå vikten av undersökande journalistik – så enkel att komma i kontakt med, tack vare det demokratiserande podcastmediet.

Bakom Spår ligger ett gediget hantverk med oändligt många timmar av research, bandade intervjuer, planering och redigering. Med killarnas unika berättarröster och makalösa förmåga att beröra människor världen över, har Spår blivit ett av Sveriges tyngsta dokumentärformat. Välproducerat är ledordet för podden och det genomsyrar precis allt som Anton och Martin tar sig för.

Idag kan vi konstatera att True Crime fullständigt exploderat världen över och journalistiken mår bättre än någonsin genom audio. Men det som skiljer Spår från andra poddar i genren är att det är den grävande journalistiken och det välproducerade innehållet som står i fokus. Spår är det enda formatet i sitt slag – där prio ett alltid har varit att låta alla inblandade komma till tals, i synnerhet minoriteterna i samhället som sällan får sin röst hörd. Spår har lyckats väcka liv i våra svenska system på ett sätt som ingen annan podcast har lyckats göra tidigare – Spårs granskningar ger resultat.

Vi pratar förstås om den första säsongen av Spår som släpptes i maj 2015 om granskningen kring Kalamarksmordet och fallet Kaj Linna. Spårs granskning av fallet ledde fram till nya bevis som bidrog till att Kaj fick resning efter 13 år i svenskt fängelse och slutligen friades. Då förstår man vilken makt podcast som medie har och hur mycket mer plats ljudet kan ta.

Ett annat ledord för SPÅR är Integritet. Med sina förtroendeingivande berättarröster lyckas Anton och Martin fånga upp lyssnarna på ett intimt och trovärdigt sätt. Killarnas höga integritet skildras i alla de intervjuer och samtal som görs, oavsett om det är med misstänkta, vittnen, tjänstemän eller offer. Podden har en seriös tonalitet med respekt till inblandade och musiken är noga utvald för att frambringa en speciell känsla hos lyssnarna. Den nya säsongen av Spår är något utöver det vanliga – ett hantverk som förtjänar all kredibilitet det kan få.

 

Aldrig tidigare har podcast varit så hett som nu, bara under februari hade vi över 22 miljoner nordiska lyssningar – vilket är enormt. I Sverige är det tre miljoner svenskar som lyssnar på podcast minst en gång i månaden. 1,2 miljoner av dem lyssnar på Spår när de släpper ny säsong.

När det kommer till fördelningen mellan kön är det 63% män och 37% kvinnor som lyssnar på podden. Majoriteten av målgruppen är mellan 25-44 år, vilket motsvarar ungefär 74% av målgruppen.

 

Syftet med Spår har alltid vara att frambringa rättvisa och berätta sanningen genom att ifrågasätta systemets makt och låta inblandade få komma till tals.

I den nya säsongen kommer vi få följa ett fall som inte fått så mycket medial uppmärksamhet och det är ett mord på en kvinna som står i centrum. Anton och Martin kastar nytt ljus på ett mord som skedde i Brandkärr 2006 där en kvinna mördas i sin lägenhet och det enda vittnet är mordoffrets 7-åriga pojke som står i köket när hon skjuts till döds. Pojken pekar sedan ut en man för mordet och han döms till livstids fängelse – baserat på två förhör med pojken på 26 respektive 40 minuter. Den dömda mannen, som hela tiden hävdat att han är oskyldig, har nu suttit 13 år i fängelse och den senaste resningsansökan fick avslag. Anton och Martin har spenderat otaliga timmar på att gå tillbaka och granska granska tidslinjer, dagboksanteckningar, förundersökning, vittnesmål och dokument och det visar sig att utredningen har grova brister och vissa av förhören är felaktiga. Deras mission är att granska hur allt egentligen ligger till. Inte sitta kvar i en studio och spekulera – utan gå ut och prata med folk. Anton och Martin ställer de obekväma frågorna. Frågorna som ingen annan har ställt.

Vår Acast Original-satsning Spår är en otrolig framgångssaga och vi har lagt enormt stora interna resurser för att nå dit. Aldrig någonsin tidigare har Acast lagt så mycket kärlek och engagemang på en podcast när det kommer till marknadsföring. Genom kreativa annonssamarbeten, utomhuskampanjer, PR-aktiviteter, mediesamarbeten, intervjuer med både long – och short lead samt en stark kampanj i sociala medier har vi lyckats skapa en alldeles unik poddlansering i år.

För första gången någonsin har vi dessutom gjort ett unikt samarbete med Apple för Spår där vi får en egen “take over” i Apple Podcaster-appen där närmare 60% av podcastlyssnandet sker idag. Detta gör att vi kommer kunna nå ut otroligt brett och skapa engagemang direkt i målgruppen. Tillsammans med en av Sveriges främsta fotografer Viktor Fremling har vi skapat en kreativ kampanj baserat på ledtrådar från caset i Brandkärr där vi kommer kunna engagera lyssnarna på ett interaktivt sätt i appen.

Vi tycker att Spår ska vinna Swedish Content Awards för Bästa Podd för att formatet och innehållet påvisar den makt information har på sanningen, och samhället. När vi lyssnar på podcast, berikar vi vardagen med ny kunskap, ny glädje, ny information som gör diskningen, tandborstningen, eller vägen till bussen på morgonen bättre och mer förhöjande. Att Acast Original: SPÅR med Anton Berg och Martin Johnson har lyckats nå så oerhört många lyssnare med sin undersökande journalistik som dessutom får en effekt på samhället – är ett enastående resultat, och en fantastiskt kommersiell satsning med vikt.

Podcast är ett otroligt intimt medie som verkligen har en förmåga att beröra människor. Om man jämför med andra medieformat såsom video, så är den genomsnittliga lyssnarlängden på en podcast är 10 x längre än det genomsnittliga konsumtionen av en video. Man har längre tid på sig att förstå och komma närmare ett ämne man vill veta mer om och som förtjänar uppmärksamhet. Idag kan vi se att 89% lyssnar på podcast för att utöka sina kunskaper & utvecklas och 72% i Sverige lyssnar på podd för att vara först att veta saker. Man vill helt enkelt ha en snabb och enkel väg till kunskap och allmänbildning.

Podcast är dessutom ett otroligt lättillgängligt medie som idag blivit en naturlig del av den svenska mediemixen. Oavsett om man lyssnar från mobilen, i bilen eller från sin dator – så har det aldrig någonsin tidigare varit så enkelt att lyssna på podcast. En av de stora innovationerna som Acast lanserade nyligen är den nya Acast Voice Appen för Google Assistent, som har skapat ännu större tillgänglighet för människor att lyssna på podcast i hemmet. Genom ett enkelt kommando “Google, be Acast att sätta på senaste avsnittet av SPÅR” kan vi erbjuda våra lyssnare ännu ett sätt att hitta till sin favorit podd.

Acast drivs av att tillgodose contentskapare med en teknisk plattform där producenter och ljudmakare kan tjäna pengar på sin konst och sina egna idéer.  I 2015 ville Acast se hur en kommersiell version av en P3 dokumentär skulle kunna se ut om undersökande journalisterna själva fick bestämma. Prisbelönta Anton Berg och Martin Johnson fick bestämma och tillsammans med Acast skapades SPÅR – en Acast Original, som nu går in i sin sjunde och mest högkvalitativa säsong hittills – om Brandkärrsmordet.

Juryns motivering

Att sticka ut i djungeln av poddar är en konst idag. Men framgången ligger i att förstå hur man berör, fångar och engagerar lyssnare på riktigt?

Makten ligger i de verkliga historierna berättade av genuint nyfikna personer. Vår vinnare kombinerar nagelbitande fall och berättare med integritet som på riktigt skapar rättvisa i världen.

Vår respekt går till SPÅR och stort grattis Acast!