Om oss

Swedish Content Agencies är en branschförening för byråer som arbetar med content marketing och redaktionell kommunikation. Vi har idag 29 medlemmar som vi informerar, utbildar och företräder. Vi samarbetar med andra branschaktörer, både nationellt och internationellt.

Fakta om Swedish Content Agencies

Swedish Content Agencies är branschorganisationen för företag som arbetar med content marketing. Organisationen har idag 30 medlemmar. Medlemmarna producerar webbplatser, redaktionella appar, video, poddar, kundtidningar, medlemstidningar, personaltidningar, nyhetsbrev, uppdragsböcker, årsredovisningar med mera.

Vi förhandlar och för din talan

Swedish Content Agencies är språkrör och företräder sina medlemmar i frågor gentemot kommunikationsköparna, övriga reklam- och mediebranschen, myndigheter, regering och riksdag. Vi tar fram avtalsmallar, rekommendationer och checklistor för våra medlemmar.

Vi undersöker

Swedish Content Agencies initierar undersökningar om branschen. Medlemmars omsättning mäts idag kontinuerligt av Institutet för Reklam- och Mediestatistik, (IRM).

Vi informerar

Swedish Content Agencies informerar sina medlemmar kontinuerligt om aktuella frågor och belyser vad som händer i content marketing-branschen – både i Sverige och internationellt.

Vi samarbetar

Vi samarbetar med andra branschaktörer såsom Sveriges Annonsörer och Sveriges Tidskrifter. Swedish Content Agencies är medlem i ICMF, International Content Marketing Forum.

Vi utbildar

Branschorganisationen utbildar sina medlemmar via seminarier och olika träffar. Vi anordnar även medlemsresor skräddarsydda för organisationens medlemmar, senast till New York.

Aktiviteter

Swedish Content Agencies arrangerar varje år tävlingen Swedish Content Awards (tidigare Guldbladet) som kommit att bli det mest prestigefyllda priset i Sverige när det gäller content marketing. Swedish Content Agencies arrangerar också kontinuerligt frukostseminarier och informationsträffar för sina medlemmar.

Historia new

I januari 1997 hålls ett första möte där ett tiotal representanter från olika företag närvarar för att diskutera behovet av en branschorganisation för kundtidningsproducenter.

Arbetet tar mer konkret form under 1999 då representanter från olika företag återigen träffas. Föreningen, vars namn föreslås bli Marknadstidningsakademin (MTA), ska arbeta för att öka intresset och höja anseendet för marknadstidningar och kundtidningar. Ett tydligt syfte är att höja branschens allmänna kvalité och värna om det journalistiska hantverket.

Den 2 maj 2000 hålls MTA:s första årsmöte i medlemsföretaget Åkesson & Currys lokaler.  I slutet av det första verksamhetsåret har föreningen uppnått 16 medlemmar.

Den första MTA-guiden kommer ut. I den presenteras alla medlemmar samt en rad fakta om kundtidningen som marknadsföringsverktyg. Den första tävlingen för kundtidningar, Guldbladet, hålls den 7 maj 2001 på Restaurang Koloni i Stockholm.

Guldbladstävlingen utökas till en egen Guldbladsdag som och hålls den 13 maj.

Marknadstidningsakademin byter namn till Sveriges Uppdragspublicisiter för att tydligare visa på föreningens verksamhetsområde och medlemmar.

Guldbladsdagen flyttas till Operaterassen och det blir rekord direkt i både antal deltagare och inskickade bidrag.

Antalet nomineringar till Guldbladet ökar med 60 procent. Effektmätningsundersökningen, EFFU:s rapport om kundtidningar presenteras och visar att kundtidningen ökar både köpbenägenhet samt stärker varumärken.

Ett samarbete med MAQS Law Firm inleds. MAQS blir föreningens juridiska samarbetspartner som erbjuder medlemmar möjligheten att erhålla kostnadsfri juridisk rådgivning.

Mitt under Guldbladets prisutdelning i maj 2012 byter Svenska Uppdragspublicister namn till Swedish Content Agencies. Namnbytet sker för att visa på att medlemmarna både gör tryckta produktioner och digitalt material.

I december arrangerar föreningen temadagen Content Day för första gången. Bland talarna finns bland annat Fritidsresors Lottie Knutson och den brittiska byrån Seven. Dagen besöks av närmare 250 personer.